Jump to content

Sauer synchro eller highland kal.223?


tcg

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg skal kjøpe en sauer rifle for å jakte på rev, rådyr, tiur og orrfugl.

Rifla skal være kal .223 og påmontert en zeiss victory HT 3-12x56 (m/ kulebanekompensator).

 

Jeg er glad i å traske langt med rifla på ryggen, så vekt er ikke uvesentlig.

Samtidig kjøpte jeg 3-12 siktet mtp å kunne skyte med høy presisjon, så presisjonen er like viktig som vekten.

 

 

 

Valget står mellom synchro og highland:

 

Synchro:

Fordeler: ergonomisk skjefte, lett å skyte presist med

Ulemper: vekt 4,1 kg (inkl kikkertsiktet)

 

99_0f3b8b6990e5b60.jpg

 

Highland:

Fordeler: veier kun 3,3 kg (inkl kikkertsikte)

Ulemper: mangler justerbar kolbehøyde

 

sauerhigland.jpg

 

Hvilken rifle ville dere valgt til denne typen jakt og hvorfor?

Jeg tar gjerne imot erfaringer fra dere som har en av disse riflene, eller har sterke meninger om dem. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Highland rifla med synchro stokk kom på 27500,- hos Interarms, så det er dessverre helt uaktuelt. Da heller det mot å kjøpe highland rifla med trestokk, og investere i just. kolbekam når jeg får råd.

 

Leste at du kjøpte en highland i 2010, hva er dine erfaringer/meninger om denne rifla sålangt? Har du fått sammenlignet den med synchro'en enda?

Link to comment
Share on other sites

Hei du,

 

Highland er en fantastisk børse og Sauer sin letteste med en vekt på 2,7 kilo.

Den har flutet pipe på 51 cm ( mener jeg å huske i farten) og flutet sluttstykke for å få vekten ned. Dersom du kjøper en Outback, 2,8 kilo vil du få den lette kassa (alu) og den fluta pipa (57 cm )men ikke det fluta sluttstykket. Setter du tommelhullstokken på denne vil du vel komme godt under den prisen du skisserer og ha en lett og fin børse. Highland får du i et begrenset kaliber utvalg grunnet lengden på pipa, når det er sagt er jo dette en system børse og du kan sette den stokken på den kassa og igjen velge den pipa du vil da dette går om hverandre.

Uansett mener jeg det vil være grei skuring å få en Sauer 202 Outback med tommelhullstokken til en pris under det du skisserer i svaret dit over her :wink:

 

Alt kan kjøpes til og byttes ut etterhvert som du måtte ønske og ha økonomien til det :wink:

 

Hva er forresten budsjettet ditt?

 

 

Lykke til

Sauerhansen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

haha ja det skal nok mer enn en god pruter til for å presse en highland ned til 20 k! Jeg mener å huske at jeg så den til 23 k et sted, men nå finner jeg ikke siden igjen. Kanskje det bare var fra en av mine våte sauer drømmer :D

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg satt i samme knipa her om dagen vedrørende nesten det samme.

 

Nøyaktig veid på bakrommet hos XXXXXXXXX veier Syncro 3772 gram med 5 skudds mag, uten baser og montasje.

Picatinny skinne 20 moa tilt EAW veide 128g på vekta i dag.

Ringer veier ca 90g mener jeg og huske.

Jeg skal selv sette på en 6x24x56 som veier 850g tilsammen blir dette:4842g.

 

Dvs at man kan nesten klare 5kg kravet med den nye demperen til hausken 195g med dette oppsettet, men det er mye og hente i kikkerten av reduksjon.

 

Prismessig betalte jeg bittelittegrann over 21ooo,- for rifla uten gjenging og skinne.

 

Syncro kolben har en listepris på 8100,- så den er ikke gratis, men fantastisk og holde i siden KKC har laaang leveringstid.

 

Håper dette hjelper deg noe med hva det faktisk veier.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært kjempe nyttig å vite hva synchro stokken veier alene ja, jeg venter gjerne til helgen om du har tid til å veie :wink:

 

Jeg har bestemt meg for .223, siden jeg allerede har en rifle i kal .308 som jeg er fornøyd med. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hvet ikke hva stokken veier enda, men utifra robustheten jeg hadde følelsen av så er det stål inne i plasten.

Justerbar kolbekam løsning vil alltid trekke litt opp i vekt, men dette virker veldig fornuftig på Synchro.

 

Kassa er av stål og det var grunnen til at jeg gikk for dette oppsettet og ikke en nedstrippet STR.

Selv med åpne sikter og denne stokken føltes rifla utrolig riktig og god for meg.

Jeg er 172cm høy og middels bred, med de klassiske korte armene og små hender.

Dette er grunnen til at GRS er helt katasrofe for min del.

 

Liker man pistolgrep så er Synchro utrolig god, hvis man ikke er helt nøye på dette vil klassisk anntagelig være noe lettere i vekt.

(kun synsing dette her fra min side)

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Takk for svar.

 

Det jeg lurte på var egentlig mer det som går på kaliber.

 

Hva er forkjellen på kaliber 6,5x55 og 6,5x57. Jeg skjønner at hylselengen er ulik, men hvordan er det mhp. presisjon, rekyl og tilgjengelighet på ammunisjon?

 

Eller spørsmålet kunne ha vært: Hvilke av de kalibre Highland er tilgjengelig i, og som også kan bruket til elg, ligger tettest opp mot 6,5x55?

Link to comment
Share on other sites

En stor forskjell på de to patronene du nevner er nok tilgang på rimelig ammunisjon, utvalget er nok vesentlig større i 6,5x55 her på berget, og treningsammo vil være noe/endel rimeligere enn om du kjøper 6,5x57. Ellers vil jeg tro disse patronene yter ganske likt. Dersom du er låst på highland modellen kan jo 270win eller 7x64 også være et alternativ, tilgang på ammo er som ofte best 6x55, 308 og 3006.

Skulle du finne på å lade selv er det egentlig et fett hva du velger i forhold til tilgang på ammo.

Link to comment
Share on other sites

Neida, er ikke låst på Highland, men om jeg skal ha en lettvekter kunne det være greit å ha et lett kaliber, gjerne det laveste som er godkjent for elg. Gidder f.eks ikke opp i 30.06.

 

Om .270 er relativ likt 6,5x55 kan jo det være et alternativ. .270 er presist etter hva jeg hører, men er det mye kraftigere enn 6,5x55?

Link to comment
Share on other sites

Sauer er generellt presise børser, tror ikke valget av kaliber har så mye å si der. 270 og 7x64 blir et hakk kraftigere enn 6,5n. (begge har ca 1mm lenger hylse enn 30-06men avfyrer en mindre kule) Vurderte selv 7x64 da jeg kjøpte sauer (ville ha tysk kaliber i tysk børse :D ) men endte opp med 8x57.

 

Edit: synes egentlig ikke du skal avfeie 3006 helt, den er kjedelig som kneippbrød men duger til alt og er håndterbar for de aller fleste, rekyl er mye en vanesak.

Link to comment
Share on other sites

Så sant så sant. Nå er jeg egentlig ikke noen nybegynner i skytesammenheng, men primært har det kun vært hagle de siste årene. Både sportsskyting og jakt. I sin tid har jeg skutt mye med AG3 (i militæret altså), men husker iikke hvordan rekylen var i forhold til hagle 12 sport og jakt.

 

Jeg får rett og slett bare prøve. En kompis har Browning x-bolt synt - et eller annet - (lettvektsvåpen) i 30.06. En test av dette gir vel en grei pekepinn.

 

x-bolt, sako finnlight er også på listen over aktuelle våpen, med blaser r8 som outsider...

Link to comment
Share on other sites

Neida, er ikke låst på Highland, men om jeg skal ha en lettvekter kunne det være greit å ha et lett kaliber, gjerne det laveste som er godkjent for elg. Gidder f.eks ikke opp i 30.06.

 

Om .270 er relativ likt 6,5x55 kan jo det være et alternativ. .270 er presist etter hva jeg hører, men er det mye kraftigere enn 6,5x55?

 

Hvis Du ikke lader selv er det vanskelig å få tak i ammunisjon , også i Tyskland er det en problem untatt 6,5x57r . Men du kan gå en hakk opp med 6,5x 65 . Flatskytende og brukbart til alt , men rask . Om Sauer levere i denne kaliber aner jeg ikke , men å spørre koster jo ingenting .

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har også sett på Sauer Highland. SEr den ikke kommer i 6,5x55 som jeg er blitt anbefalt ved kjøp av lettvektsrifle. Jeg er nybegynner på rifle, så beklager hvis jeg spør dumt:

 

Hva er forskjellerpå 6,5x55 og 6,5x57?

 

Det er da bare å ringe Landerø, si du skal ha en Highland med 6,5 pipe så får du det :wink:

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...