Jump to content

Beverjakt nær bebyggelse


Kverk

Recommended Posts

Jeg har en bever som herjer voldsomt i elva i nabolaget. Den har felt en rekke trær og er ganske aktiv. Jeg har lyst å jakte på den, men er det trygt?

 

Saken er at 1) riksveien går 20 meter fra elva og 2) en gangvei ligger 40 meter fra elva og 3) det ligger en rekke i hus i nærheten. Umiddelbart tenkte jeg at det burde gå bra å skyte beveren med rifla, men kanskje det ikke er noen god ide likevel? Kanskje jeg ender opp med å skremme folk og gjøre jakta (og meg selv) lite populær. Kanskje kommer det en bil forbi når skuddet går og jeg skremmer vettet av sjåføren? Kanskje kommer det noen folk forbi som blir livredde og ringer politiet?

 

Slik jeg ser det, vil et skudd være rettet nedover (i elva). Det er en del trær i rundt elva. Jeg kan neppe forestille meg at noen skulle komme i skuddlinjen. Likevel, jeg er ønsker å drive "human og forsvarlig" jakt.

 

Imøteser andres vurdering.

Link to comment
Share on other sites

Vi jakter nære bebyggelse.

 

-Bruker alltid demper og finkalibret rifle (.22-250) med vmax for å unngå rikosjet og sikre lysbryter effekt.

-Varsler naboer om nødvendig (det skader ikke å ringe på og fortelle hva du driver med nedi bekken der)

-Varsler politiets operasjonssentral om at det jaktes i området (så de slipper å rykke ut om noen reagerer på grønne menn med rare våpen, eller pga skudd)

-Er skudd avfyrt så skader det ikke å ringe inn og fortelle det (du gjør jo ikke noe galt)

-Unngår å se ut som en commandosoldat (bruk refleksvest, bevern ser dårlig uansett :) )

-Ikke vær redd for å snakke med folk.

 

Kanskje litt mange forhåndsregler, men bedre å være føre var enn å måtte møte fult bevæpna politi. Vi hadde en episode her hvor duejegere ble konfrontert av innsatsstyrken med helikopter og det hele. Det er unødig bruk av offentlige midler, vil heller at pengene brukes til vei.

 

Håper det var til hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

Prøvd felle, men bever'n er en luring.

 

Har demper.

 

Jeg har saumfart forskriftene, men kan ikke finne noe som hindrer meg i å jakte/skyte, men så var det "bruk hode"-aspektet, da. Å bruke vest + ringe onkel høres ut som en billig forsikring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...