Jump to content

Sene til havfiske


fredrik

Recommended Posts

Powerpro er kurant vare, men kjøp på ebay, da er det ganske mye å spare, sammenlignet med norske butikker, med mindre noe drastisk har skjedd med prisene her hjemme siden sist jeg bestilte. Bestiller du fra rett selger, vil du og slippe moms. Oppdaterer posten når jeg kommer hjem med anbefalte selgere.

Link to comment
Share on other sites

Ja kom gjerne med anbefaling, men problemet er at jeg må ha denne sena til påska starter, da det skal fiskes 24/7 da :P Så jeg bestiller nok fra skittfiske, eller stikker hodet innom en butikk på øst eller vest-landet.. :)

 

Tenkte å høre med Villmarksbutikken i Jessheim om de hadde noe kurant, da jeg er på kurs i Kongsvinger om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Er tydeligvis lenge siden jeg har kjøpt powerpro nå (kjøpte 2*1370m sist), så begge selgerne jeg tidligere brukte har tydeligvis gitt opp ebay, så der kan jeg ikke være til hjelp.

 

Aldri bruk tykt snøre for å fylle opp spolen, til det bruket har man tykk nylon, eller gaffatape for de av oss som liker det. Jeg foretrekker å enten fylle opp med multi (jeg har vel rundt 1,1km på mine sneller, sånn i tilfelle jeg skulle ønske å fiske på dypt vann), eller bruke nevnte gaffatape om jeg spoler på sneller beregnet for mindre dyp.

Link to comment
Share on other sites

Men for å fylle opp snella helt, kan jeg ikke bare kjøpe enda litt tykkere sene? Eks. 0,41mm?

 

Nei. Tau kjøper du når du skal fortøye! :wink:

 

Ser ut i fra navnet på utstyret du har kjøpt at det er fra 15 - 40 lbs. Det betyr at du skal bruke 15 - 40 lbs snøre. 40 lbs er under 20 kg. Det betyr igjen ca 0,25 mm multisnøre. Etter min mening kjøper du PowerPro 0,28 eller Fireline 0,25. Smell på omtrent 500 meter. Bygg opp under med tape eller tykt nylonsnøre.

 

Setter du på altfor grovt snøre, risikerer du at det blir tatt av strømmen, evt at du blir fristet til å stramme bremsen på snella så mye at du bare tauer fisken opp. Ikke kjekt dersom det er en ganske stor fisk som kan finne på å knekke stanga di i stedet, fordi snøret tåler mer enn stanga.

 

Du kan selvsagt fylle på med 0,41 først, for deretter å skjøte og fylle resten med tynnere. Men det blir nok litt billigere å bruke grovere nylonsene.

Link to comment
Share on other sites

Endte opp med å bestille følgende:

 

Savage Gear Cutbait Herring Real Herring

25cm./460gr.

 

Owner Corkscrew Gun Black

 

SeaWaver Giant Baithead 400gr.

 

Savage Gear Cutbait Herring Stinger kit

 

PowerPro Hi-Vis Yellow 455m / 0,36mm

 

Så da tror jeg at jeg er klar til påska. :D

 

Fyller opp spolen med gaffa, da jeg personlig syns det høres mest "røddig" ut ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...