Jump to content

Dillon 650 søl. Men ikke den vanlige.


csteinsv

Recommended Posts

Hei. Har ett problem når jeg lader .45 Colt. etter hylsen har fått krutt å platen er på vei ned, når den er kommet nesten ned renner det

ut en liten krutt mengde fra målet. Har forsøkt å endre hastighet og kruttmengde innstilling. Men uansett hva jeg gjøre så kommer denne microladningen å søler krutt over hele pressen hver gang jeg trekker i håndtaket.

 

OBS dette er ikke det vanlige sølet som oppstår når platen indexerer, den har jeg kontroll på.

 

Mvh

Christer

Link to comment
Share on other sites

Slapp retur oppspenning kan også forårsake ujevne ladninger. Det "sølet" du fikk skulle vært med ned i hylsa og hvis sølet er ujevnt får du ujevne ladninger. Gjør som anbefaling og sjekk oppspenning er såpass at sleiden trekkes helt tilbake ved retur. Det gjelder Dillon 1050/550 også (og sikker flere progressive presser), jeg ser at på noen har montert en fjær/strikk rundt enden av sleiden og foten av kruttmålet for å sikre skikkelig retur av sleiden.

En annen ting som er viktig for nøyktighet av kruttmengde er å bruke riktig sleide for riktig kruttvolum. Ikke tyn pistol (small) sleiden til største volum, prøv heller å gå opp til normal sleiden ved litt heftige pistol ladninger (magnum), men sjekk hva som gir mest jevne ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problemet selv når jeg ladet med 14.1grn n110 på 650'n med vanlig pistol kruttsleide for en tid tilbake. Når hylseplata var kommet så langt ned at den begynte å indeksere, så regnet det 0.2-0.5grn krutt fra ekspansjonstrakta utover hele hylseplata og tennhettesystemet. Skjedde med ca 2 av 5 skudd, åpningen på kruttsleiden var såpass stor, at uansett hvor mye jeg justerte fjæra på returstanga, så var alltid en del av åpningen i kruttsleiden over droppunktet på kruttmålet når hylsa ble trukket ut. Vasket ned og smørte opp igjen pressa, og skiftet over til vanlig rifle kruttsleide, som får mye mindre åpning med den kruttmengden, og derfor har åpninga i kruttsleiden unna droppunktet når hylsa blir trukket ut av ekspansjonstrakta. Det løste problemet med kruttsølet, men årsaken til problemet hos meg var at kruttet hang igjen i kruttsleiden, så ladningene fikk samme varisjon med rifle kruttsleide som pistol kruttsleide, men slapp å ha krutt utover hele pressa. Men 0.5grn avvik er helt uakseptabelt, så løste det ikke akkurat problemet. Har slitt en del med at kruttet har hengt igjen i kruttsleiden nå i vinter, virker som om det kan være statisk elektrisitet som er problemet, noe som en del sliter med. Det kan være variasjoner og problemer konstant ene dagen, og med litt væromslag et par dager etterpå, så kan jeg lade opp 2000skudd uten noe varisjon, uten å ha gjort noen endringer på pressa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...