Jump to content

Hvor kjøpe kaliber 16 hylser til lading?


birgerdammen

Recommended Posts

Etter å ha vært gjennom alle forumposter på tema "haglelading", også på forum.robsoft, og sjekket hjemmesidene til ballistic, precisionloading, siarm, øtsjysk, torsbohandel, staffansvapen, landrø, googla "once fired hulls", snakka med Trond på hjemmelading, har jeg fortsatt ikke funnet noen som selger hylser i kaliber 16 her i landet. Utenlands finner jeg noen , men de er ferdige med tennhetter og det kan jeg så vidt jeg har forstått ikke importere. Er det noen som har skaffet seg hylser for hjemmelading i dette kaliberet og har noen tips???

Link to comment
Share on other sites

Send en mail til precisionreloading og spør om de deprimer hylser for deg. Jeg fikk deprimet 300 hylser for 3$ for 2 år siden. Shipping med jetcarrier ble billigste alternativ for meg den gangen.

skulle du være despesrat så send en PM, så kan jeg sikkert avse et mindra kvantum så du kommer igang.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt den tanken ja, og bestilt 50 stk av de. Har vært innom og ringt flere butikker om dette, men de fnyser litt når ordet kaliber 16 kommer opp. Virker ikke som om det er mest brukt. Har også lest en del poster hvor det har vært litt tvil om hvilke hylser man har i hånden, og at disse hylsene ikke er spesielt solide.

 

I tillegg er jeg litt i tvil om hvor godt drillingen tåler stål. Tenkte jeg skulle forhøre meg litt her på forumet når den kommer til uka. Lettere med bilder. Mulig noen allerede nå kan si noe om det, det er en sauer 3000 fra 1970 med halv choke i det løpet som er aktuelt.

 

Tåler den stål i det løpet?

 

Vurderer å få åpnet til 1/4 choke dersom det er det som skal til for å skyte stål. Er jo helt nødvendig å øve litt :D

Link to comment
Share on other sites

Om den tåler stål eller ikke skal jeg ikke begi meg ut på, men det er som du sier upraktisk om du ikke kan trene på bane med den.

Skyter du på bane blir det mange nok hylser til at du ikke trenger å lade de mere en 1 gang. Jeg hadde ikke bekymret meg for holdbarheten på hylsene. Det er uansett tennhetteholdet som blir det første problemet.

 

Når det kommer til hylser vil jeg nesten tro at det er Fiocchi hylser som blir mest brukt til leirdueammo. Jeg mener også og huske at både Remington og Federal også har rettvegede hylser i kal.16. Jeg tror Remington bruker 8 foldet brett mot Fiocchi som har 6. Federal bruker vel papp som patronbunn. Winchester er nok konisk i bunnen.

 

Problemet med hylser er at det ser ut som om de gjør små forandringer på de hele tiden i forhold til ID litteraturen. Jeg bryr meg ikke med om hylsa heter Fiocchi eller Cheddite, så lenge de ser like ut innvendig. Det er forresten mye tull i enkelte ladedata uansett. Noen plasser bruker de til og med forladninger som ikke passer til hylsa. F.eks Wincester forladning, som er laget for en konisk hylse, i en rettvegget Cheddite hylse???? :roll: Det blir ikke bra når kruttet ramler frem mellom forladningen. Du må uansett lese og sammenligne flere ladedata og bruke hodet litt selv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rett og slett en jungel av komponenter der ute for oss nybegynnere ja, men som nevnt her, med det sterkt begrensede og dårlige utvalget er det greit å lade sjøl. Blir jo mer oversiktlig så fort man finner og får tak i de nødvendige komponentene og finner en sammensetning som fungerer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...