Jump to content

Bjørnejakt på 17. mai


stig444

Recommended Posts

Lykke til !

Har sjøl jakta bjørn i New Brunswick og var veldig godt fornøyd. Det finnes vel ikke rimeligere bjørnejakt noen andre steder enn NB. Eneste lille minus at det kun er lov å flelle en bjørn. Et lite tips er å gi beskjed til outfitter om at hvis du tar bjørn tidlig er du interessert i å jakte coyote og at de må forberede et åte for dette. Coyotene i NB er svære, mye større enn i midtvesten. Det er sjelden coyotene besøker bjørneåtene da disse stort sett består av donuts og søtsaker. Det er viktig at det startes et åte med slakteavfall i god tid i forveien.

Hvem jakter du hos ?

Link to comment
Share on other sites

Bjørnejakta er avlyst til fordel for en kjedeligere tur over dammen. :-(

Trofeene er på tur oppover. Jeg hadde litt trøbbel med å få overført penger, så tok litt ekstra tid der.

Jeg skulle jakte til www.oakmountainlodgeoutfitters.com

Fikk godt inntrykk av denne outfitteren. Nå er det vel to ledige plasser den aktuelle uke, så det er bare å hive seg rundt.

Tror det er et godt tidspunkt å reise på, bjørnen er ganske aktiv på den tiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Oak Mountain Lodge er en flott plass. Var der selv for en del år tilbake. Stedet drives av Clarence LeBlanc eller Buckaroo som han kalles. Buckaroo er en orginal, hardtarbeidende, blid omgjengelig og snakker kun med store bokstaver ! Han 2 sønner + en del innleide guider er alle hardtarbeidende dedikerte mennesker som gjør sitt ytterste for at jegerene skal få sin bjørn. De jakter over et stort område og har 40+ baitsites. Det som skiller OML fra mange andre er mengden av bait som brukes og at de begynner å legge ut åte så snart det er farbart i skogen og de fortsetter etter vårjakta helt frem til høstjakta. Dette gjør at det er mye bjørn i skogene og at de holder seg der imellom jaktsesongene.

Da jeg var der hadde han en innleid guide som jobbet deltid som guide og preparant. Han stoppet ut min bjørn og jeg er fremdeles veldig godt fornøyd med jobben han gjorde. Han hadde aldri stoppet ut for overseas export og jeg lo godt da det på fraktseddelen sto "One stuffed blackbear"

Hos OML får du det du betaler for. Grei overnatting og garantert aktive baitsies. Ingen for fortrinn om de har vært der tidligere, baitsites fordeles ved loddtrekning.

Mat er ikke innkludert, Buckaroo sier at han ikke vil utsette fremmede for sine manglende kokkekunnskaper ! Dette er ikke noe problem, det er bare å kjøpe inn dagligvarer og de har alle kokemuligheter, samt griller.

Da jeg var over var det 8 amerikanere der og de hadde med seg i tonnevis med mat at jeg ble bedt om å hjelpe med å bli kvitt noe. Denne gjengen var en vennegjeng fra NY og han som arrangerte turen var der for 10ende året på rad og det sier jo sitt.

Bjørnetettheten er stor og det skyter årlig noen skikkelig store bamser, men snittet ligger på 150-200lbs.

Dette er ren åtejakt hvor man sitter i treestands og har en avstand til åtet på 15-25m. Til tross for dette opplevde jeg mye dårlig jaktetikk og skyting hos amerikanerne, ikke så veldig overaskende, men dog... Guidene anbefalte å sette skuddet 2 tommer bak øret for å unngå farlige ettersøk. På 20m bør ikke dette være så vanskelig, men jeg var faktisk den eneste som fulgte oppfordringen. Kun en av amerikanernes bjørner ble igjen på skuddstedet, den fikk en cal 50 roundball i bogen. Det ble en del lange ettersøk, men så lenge alle dyra ble funnet var alle happy :evil:

Våpenog kaliberkrav er noget spesielt i NB. Det står at any center or rimfire caliber is legal. Jeg spurte om det også omfattet 22 long rifle, joda det gjorde det og guidene foretrakk ofte det når de selv jakta bjørn. Nakkeskudd med 22 lr var stter deres syn mer en godt nok, ikke ødela det skinn eller kjøtt.

Hvis du syntes 30.000+ er i overkant dyrt for bjørnejakt i Canada så er stedet NB hvor du kan komme unna med halvparten. Hos OML får du det du betaler for : Komfortabel overnatting, dedikerte guider og garanert aktive baitsites resten er opp til deg selv. Klarer du å sitte bom i ro er sjansen til å felle bjørn veldig stor.

Jeg skulle gjerne reist tilbake til OML, men neste bjønejakt blir i norde Idaho. Det erfler årsaker til dette, bl.a er terrenget så åpent at man jakter eenten til fots eller på hesteryggen om dsgen og sitter på åte om kvelden, her kan det felles 2 bjørner og over halvpatren er brune/blonde. Ikke minst så har Idaho et fantastisk tilbud til ungdom, en bjørnelisens koster UDS 5 for ungdom og outfittere blir oppfordret til å gi store rabatter for opplæringsjakt. Dette gjør de og jeg har lovet eldstejenta å få jakte bjørn. Nedre aldersgrense er 12 år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...