Jump to content

300 win mag, bruksområder.


BowFreak84

Recommended Posts

Har lenge kikket etter ei rimelig brukt børse til jakt. D som blir mest aktuellt er rådyr og hjort, og kanskje noe svenske jakt på villsvin bl.a. siden jeg skyter links begrenser bruktmarkedet seg en del, men det ligger innimellom noe ute. Lurer på hva folk mener om 300 wm? Jeg lader selv, så kan jo lade med moderat fart osv. Ser egentlig mest etter en 30-06, men vurderer dette kaliberet også i.o.m det er et par interesange børser ute nå.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

joa den funker da til at fra mus til elg/bjørn her i Norden og tror ikke det er så mye annet vilt som vil tåle den i utlandet untatt de med tykkest skinn.

200 grs swift til elg og noe accubond til hjort,rådyr,villsvin er jo en grei medisin

(bruker samme kaliber selv i en weatherbt mark v)

Link to comment
Share on other sites

30-06 200 grs oryx er styggere i slaktet en 300 winmag med 200 grs swift aframe. de peneste slaktene vi har hatt på lenge fikk vi i høst da jeg begynte med 200 grs swift aframe. bilde av slakt har jeg glemt men etter mine krav på kule og slakt som er ganske stramme så er slakta godkjent

Link to comment
Share on other sites

eneste grunnet til at det 300wm selges billigere er at det er få som kjøper de da de ikke kan dra på bana og få kjøpe ammo der.

det er dyrt å skyte med vis man må kjøpe ammo.

 

lader man selv. kjør på vis man tåler rekyler. personlig liker jeg at demperen er på den rifla.

prisen på ammo når man lader selv er tilværmet lik 30.06 vis man har hylser.

Link to comment
Share on other sites

Demper er nok en fordel ja :-) i sverige er vel ikke det like lett etter det jwg har forstått. Men med ladninger ned mot 30-06 så hjelper det vel litt på rekylen? Blir ikke børse til mengdeskyting, har 6,5 til det formålet.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

rekylen er egentlig ikke no problem i 300 winmag syns jeg med 200 grs kuler. skyter en del uten lyddemper og brems med 185 grs kuler i full pupp og det går greit med 60 skudd på en dag :) 240 grs kuler trenger du brems/lyddemper da det er rekyl for å si det mildt :mrgreen:

 

rifla mi rigget til reinsdyrjakta veier 3.9 kg og elgjakta 6.5 kg.

reinsdyrjakt riggen:

Zeiss 1.8-5x38

og ikke no ekstra utstyr på annet en Norma tofoten men den ligger i sekken.

vekt 3.9 kg

 

elgjakt riggen:

Meopta 4-16x44 tactical

Hausken Whisper WD 506

Norma Tofot

vekt: 6.5 kg

 

kuler jeg bruker er:

150 grs accubond til predatorer/bever

185 grs scenar til langhold og småvilt

185 grs lapua mega til rådyr,bever og reinsdyr

200 grs swift aframe til elg

240 grs SMK til langhold/revekule/ Sakset bort formål som kan misforstås. MorganKane

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk kaliber til jakt på hjort og elg på lange hald. Men neppe meir effektivt enn 30-06 på korte. Mykje stygge slakt på korte hald, sjølv om alt er relativt. Har skote kring 50 hjort med kaliberet. Og kring ti elg. Merkeleg nok fekk eg fine slakt på korte hald med 12 gram Mega. Og woodleigh 180 grains magnumkule. Accubond gjev stygge slakt på korte hald, men fantastisk kule i kaliberet på lange hald, 180gr. Spesielt på elg. Skyt gjennom i nær "alle vinkler". HAr og såvidt testet 240 grains woodleigh weldcore. Igjen super presisjon men ingen kule for dei superlange halda. Skote ein hjort med den. Kort hald og fint nok slakt, kule på landsgjennomsnittet dyret og stod i eine enden. Lukke til.

Link to comment
Share on other sites

For den som ikke lader selv anbefaler jeg deg sterkt å heller kjøpe en 30-06.

Treningskyting for en som ikke lader selv blir veldig dyrt med en 300 winmag.

Men siden du lader selv, er ikke dette noe problem.

 

300 winmag eller evt en 300 wsm er et knallbra kaliber om du lader selv og bruker kuler av høy kvalitet som holder godt sammen ved høye hastigheter.

Men dersom du synes at en 30-06 er i grenseland for hva du tolerer av rekyl, er det totalt bortkastet å kjøpe en 300 winmag etter min mening.

Å lade ned en 300 winmag eller andre magnum kalibre er totalt meningsløst. Da blir poenget med kalibret totalt borte.

Link to comment
Share on other sites

"Å lade ned en 300 winmag eller andre magnum kalibre er totalt meningsløst. Da blir poenget med kalibret totalt borte."

 

Det var da en ganske bastant uttalelse? Jeg lader ned til enkelte formål og finner det optimalt for min bruk å kunne lade noe ammunisjon i roligere fart enn annen. Om du mener å lade ned ALL ammunisjon du bruker, så kan jeg være helt enig med deg.

Selv bruker jeg en ganske rolig ladet 200grs A-frame på elgen, og er kjempefornøyd med prestasjonen på både våpen, kaliber og kule.

Til sel og annet bruker jeg 180grs kuler som er i en hastighet verdig kaliberet. Dette funker i allefall utmerket for meg.

 

Jeg kan ikke se for meg at det skulle være en bedre løsning å kjøpe en ekstra børse i .308 win for å unngå å lade ned .300 win mag'en min...

Link to comment
Share on other sites

Mitt utsagn var med henblikk på at man lader ned til 308/30-06 nivå fordi man synes rekylen på en fulladet 300 winmag er i overkant av hva man liker å skyte med.

Jeg burde kanskje gjort det mer klart :)

 

Jeg "lader ned" noen mykere 300 grains kuler i min 375Ruger til et moderat nivå, men det er ikke for å redusere rekylen, men for å oppnå en kule som sopper seg bra istedenfor å fly i filler når den treffer.

Link to comment
Share on other sites

Det var med tanke på å ikke sprenge alt man kommer over i tilfelle med tanke på nedladning. Rekylen hadde evt ikke vært noe stort tema. Nå forsvant den børsa jeg kikket på, men kom over ei anna grei børse i 30-06 som jeg kjøpte. Men nå kan jeg litt mer om 300 win mag, så tusen takk for alle svar :-)

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...