Jump to content

Bikkja er sjuk!


tulling

Recommended Posts

Har ei jämthund tispe på vel 4år.

Forrige tirsdag fikk ho diare, ikke så veldig uvanlig, og ettersom både matlyst og vanninntak var ved det normale så var jeg ikke serlig bekymmret for det. Men etter 3 dager uten forandring begynte jeg å tenke tiltak. Jeg ga ho både kulltabletter og ormekur. Ingen forandring. Tar kontakt med vet. som ikke skjønner så mye, men foreslår å prøve zoo-lac for å gjenopprette bakterie flora/balansen. har prøvd dette i to døgn nå uten noen forandring. Heldigvis spiser og drikker bikkja bra, men ho begynner å bli redusert nå.

Har tatt tempen to ganger for dagen fra andre dagen dette begynte og tempen har vore normal hele tiden.

Vetrinæren har ingen forslag på hva det kan være, så jeg håper det er noen her som kan ha vert borti det samme og kansje gi meg tips for behandling/ diagnose.

 

Er vanligvis nøktern og avslappet i forhold til sjuk hund, men nå begynner jeg å bli bekymmret. :(

Bikkja har før dette vore meget godt trent.

 

Mvh Jon

Link to comment
Share on other sites

Ja,jeg har jo vært der da(hos vetrinæren) Og skal dit i morgen igjenn, hadde vetrinæren hatt et greit svar på hva det er så hadde jeg ikke trengt å spørre her. Tenkte bare at jeg muligens kunne få med noen innspill til vet.i morgen. Livmorbetennelse er lite trolig, for det følges som regel av feber og utflod.

Link to comment
Share on other sites

Hei, finnlight!

Takk for svar!

Hvor lenge mellom/etter zoolac kan jeg gi mat da?

Skal jeg gi bare ris?

Ga havresuppe i gårkveld og nå virker bikkja mye piggere samt at jeg ikke har sett noe løs bæsj i hundegården i dag.

Mvh jon

 

Jeg lar bikkja "tømme" seg før jeg begynner med ris. Begynner så smått med ris etter en dag. Sammen med zoolac. Begyn med en neve ris, og øk forsiktig. Ikke noe problem å fore på bare ris noen dager. (2-4 dager), begynn så å bland inn litt vanlig for i risen, gjerne oppbløtt. Etterhvert som du gir mere av vanlig for, minker du av med ris.

Prøv dette, så skal du se bikkja blir frisk. Dette har bestandig funket på mine hunder.

det skader ikke å gi bikkja bare kokt ris innimellom, om den er frisk oxo. Det er bare med å forebygger.

Link to comment
Share on other sites

Heisann Finnlight!

Takker så mye for gode råd, fint å få råd av noen som har vert borti det samme sjøl, og som tok seg tid til å lese hele innlegget før de svarer i stedet for å bare lese overskriften. Rådet ditt ser ut til å funke, maten sitter der den skal nå og bikkja er pigg og glad.(eieren også :D )

Så da får vi fore oss opp på normal dagsrasjon og ta opp igjenn treninga igjenn.

Mvh Jon

Link to comment
Share on other sites

Magasjau har jeg hatt litt av i huset jeg også...

 

Jeg har gode erfaringer med faste + canicur + I/D-for. En gang måtte det også antibiotika til, ettersom magasjauen tydeligvis skyldtes en kraftig og vedvarende tarminfeksjon.

 

Zoolac har jeg også kastet bort en del penger på. Men jeg har problemer med å forstå hvordan det skal virke. Hunder har mye lavere PH enn oss mennesker i magen, og både E.Coli og salmonella-bakterier møter sin skjebne der, uten å skade hunden. Hvordan kan da disse snille lactobacillene overleve hundens infernalske magesyre, for så å komme uskadet fram til tarmen og gjøre hunden frisk?

 

En legevenn av meg påstår ihvertfall at zoolac er bare humbug. -Og jeg syns nesten veterinærene er påfallende ivrige på å selge meg disse tubene til 275 kr/stk. Jaja...bikkja synes ihvertfall det smaker godt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...