Jump to content

Presisjon på tikka m65 cal 30.06


sveagl

Recommended Posts

Hei, er det noen som kan gi en pekepinne på hvilken presisjon man kan få ut av denne rifla?

Har testet flere ulike typer ammo, med ulike kulevekt. (ferdig ladet) men har ikke lyktes med å få gode samlinger..

Har fått andre til å skyte med den for å luke ut skytterfeil. Den er også skutt med i benk..

 

synes også den veksler litt mellom treff høre og venstre. typisk er også at treffpunktet stiger..

 

Løpet er 52 cm.

 

Beste "samling er 4 skudd på 40 mm, skutt med barnaul 168 grains, en ammo som jeg i utgangspunktet var skeptisk til.

 

Det virker som om tyngre kuler gir dårliger pressisjon en lettere.

Link to comment
Share on other sites

Da er det noe galt med den, sliten?

 

Min i 270w kan jeg henge opp en kork og treffe med de to første skuddene, før kunne jeg treffe med et par til men nå er pipa så slitt at den må være kald. Nesten alt med Sierrakule mellom 110 og 150 grain går temmelig bra.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemelding!

 

Kjøpte den brukt for ti år siden men den ble ikke skutt noe med før 3 år siden. Det er først i sener tid jeg har begynt å skyte jevnlig, etter at jeg kjøpte med en t3 i cal 223 har vel kravet til presisjon på våpen blitt noe jeg er oppmerksom på.

 

Mulig løpet er slitent, skal til en børsemaker med den for å høre hva han evt finner ut.

 

Om løpet er faktoren som fører til dette, vil dere mene at det er verd å koste på ei ny pipe på "gamlemor"?

Link to comment
Share on other sites

Hvis treffpunktet stiger under skyting, så tar sannsynligvis stokken borti pipa. Sjekk om pipa er frittliggende... En Bad Ass løpspuss anbefales også....kikk inni løpet og se om det er mye skitt/mantelbelegg..

 

Sjekk at skjefteskruene ikke er løse, det samme med kikkertmontasje...

Link to comment
Share on other sites

Min bror har en M65 i 6,5X55 som han kjøpte ny først på 90 tallet.Denne rifla får vi ikke supergod presisjon med.Samlingene ligger på jevnt 50mm på 100 m.Samme hvilken kuletype eller fabrikk ammo som prøves.Løpet er ikke skutt over 1500 skudd.Jeg skal teste den utover våren med en ny kikkert og om presisjonen uteblir så får den nytt løp.Jeg og min bror har andre tikka modeller i skapet som samler veldig godt,ned mot 10-20 mm på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Dette er sollid og godt våpen med fin låskasse så jeg anbefaler og bedde den uansett og går den ikke da er det vel pipa og da hadde jeg skiftet den . Kanskje montert muffe og tilpasset to piper eks. 6,5 og 30-06 i den . (bare en ide) . Nå skriver du ikke noe om hvor mange skudd denne pipa har gått men det kan jo være flere årsaker . Uansett skal den samle betydelig bedre enn det du opplever . Få en børsemaker til og kikke på børsa og tolk pipa.

Link to comment
Share on other sites

Har også tilgang på en m65 i cal 6,5. Denne rifla er heller ikke bedda eller blitt noe særlig pussa oppgjennom tida. Denne derimot skyter samlinger på klisterlappen. iallefall før den blir for varm...

 

Jeg har også en som er skutt mye og pussa lite.

Den er ikke bedda, men er veldig god å skyte med og samler lett på skytelappen med flere fabrikkpatroner.

Link to comment
Share on other sites

Om løpet er faktoren som fører til dette, vil dere mene at det er verd å koste på ei ny pipe på "gamlemor"?

 

Disse gamle Tikkabørsene er meget gode våpen og skulle det vise seg at løpet ditt er utskutt så hadde ikke jeg tvilt på å kosta på et løpsbytte. Heller det enn å kjøpe ei ny sjel-løs plastbørse ivertfall.

 

Tikka er jo kjent for god presisjon, men her som ellers finnes det unntak. Alle produsenter leverer et og annet "Mandagsløp" fra tid til annen. Hadde du lada selv kunne du kanskje funnet etpar ladninger som går godt, men hvis du har et skikkelig sært løp så blir det ofte bare frustrasjon av det.

 

Et nytt løp koster fra 3000,- og oppover så kommer arbeid i tillegg. Burde havne en plass mellom 4-5000,- totalt, hos en fornuftig børsemaker. Børsemakeren retter av alle anleggsflater/brysting mot låskassa etc ved løpsbytte. Bare en sånn operasjon har mye å si for presisjonen.

 

Send børsa inn til doktoren du, og hør hva han mener :)

 

Ps: En skikkelig utført bedding blir heller aldri feil, som nevnt noen poster over.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...