Jump to content

velge .223rem eller 6.5x55 til jaktfelt?


S.Arnesen

Recommended Posts

Driver å vurderer ny børse om dagen som skal brukes for det meste til jaktfelt men muligens også til jakt. Det jeg lurer på er om jeg skal gå for .223rem eller 6.5x55. Jeg har mest lyst på .223rem da jeg har børser i 308win og .30-06 ifra før og føler at .223rem da vil være en børse som kan tilføye litt mer fleksibilitet til jaktgarderoben. Er dette kaliberet like godt egnet til jaktfelt som 6.5x55? En bekjent av meg av meg bruker en x bolt i .223rem til jaktfelt med meget godt hell, men "alle" di seriøse jaktfelt skyterene sverger jo til 6.5x55 så da er det vel kanskje noe i det? Eller om det er gammel vane :lol:

Link to comment
Share on other sites

kjører 223 på 5 sessongen nå i jakt felt,og skyter jamt bedre en mange med grøvre skyts.Vind avdrift var et problen, men etter jeg gikk fra 52 til 69 grs så er vind avdrivt ikke noe tema.Vis det blåser så mye så tror jeg at dei slit med grøvre caliber.

Link to comment
Share on other sites

kjører 223 på 5 sessongen nå i jakt felt,og skyter jamt bedre en mange med grøvre skyts.Vind avdrift var et problen, men etter jeg gikk fra 52 til 69 grs så er vind avdrivt ikke noe tema.Vis det blåser så mye så tror jeg at dei slit med grøvre caliber.

Link to comment
Share on other sites

Siden du allerede har 308 som du kan bruke hvis det blåser så hardt att funksjonærene ligger i le bakom trærne så vil jeg også anbefale deg 223rem.

Det er masse, jeg gjentar masse amo og geværer i alle prisklasser å få tak i til 223 og er ett kjempegøy våpen å skyte med. Det fyller opp det nederste spektret av kaliber for jakt på småvilt fra rådyr og nedover og er det våpnet som er oftest ute av skapet mitt både til jakt og trening, 6,5èn er bare ute når det er elg på kvota.

222rem er et kaliber som amoen er mye dyrere i innkjøp så hvis du ikke lader selv så vil jeg ikke anbefale det

Link to comment
Share on other sites

Takke for alle innspill folkens :) Jeg lader ammo selv, så det er ikke noe problem sånn sett. Prismessig så må jeg nok på brukt markedet for å finne meg noe kurant, da jeg gjerne skulle hatt meg en ny rull på toppen også. Tenker i baner som howa 1500 (eller en ny weatherby vanguard som jo er så godt som lik så fort man får byttet ut stokken) eller remington 700.

Link to comment
Share on other sites

Foreslår at du følger med på Tikka T3 også, av en enkelt grunn: Både Howa og Weatherby har 1:12" riflestigning som er helt OK hvis du bruker 55gns kuler, men du sliter fort hvis du vil bruke noe tyngre. De fleste T3-ene som er i omløp er riflet 1:8".

 

Jeg er helt enig.

Dersom man kjøper en 223 for å bruke den på jaktfelt, bør man kjøpe en med 1:8 eller 1:9 riflestigning for å kunne bruke tyngre/lengre kuler med høyere bc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...