Jump to content

Hjemmelaget Jerky


Valmara

Recommended Posts

Sikkert mange av dere som har sett Jerkyposer på diverse sportsbutikker til 70+ kr pr 75gr. Er jo hinsides dyrt, jerky er jo så godt at 75gr er borte på ca.75 sekunder.

Her er en enkel oppskrift på en kg Jerky til prisen av rundt 150gr i butikken ( eller plata).

 

Jeg har en enkel tørkemaskin for kjøtt og frukt, men det går fint an å gjøre det i en steke ovn på lav varme over en tid.

 

2x 600gr Rema 1000 kjøttdeig 14 % fett - 78kr ( karbonadedeig med mindre fett er sikkert bedre, men dyrere)

1 glass teriyakisaus- 30kr ( all annen grillsaus, marinader el duger like bra)

2x krydderglass- 40kr (alle har sikkert noe i skapet):

 

Pris ca 150kr

 

2wdzj4p.jpg

 

Ingrediensene

 

2jettgz.jpg

 

Bland saus og krydder godt sammen slik at det blir lettere å fordele i kjøttet.

 

osads1.jpg

 

Bland til du får en glatt og fin farse. Funker best med hendene.

 

dwwaiq.png

 

Klappet ut små burgere på matpapir, la de på ristene i tørkereren. Fjerner papiret når kjøttet får en tørr overflate.

Bør ikke være for tykke, 3-4mm.

 

n2bm0n.png

 

Tørkeren. Tar ca 6 timer, skjærte opp i strimler og tørket de dem slik den siste timen.

 

2eob0k5.png

 

Det ferdige resultatet. Rema 1000-Jerky.

 

egxz7l.png

 

Ferdig strimlet, ca 1.kg. Holdbarheten vet jeg ikke noe om, prøveporsjonen ble bort på en times tid.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jerky er nammenam. Jeg pleier å lage av biff. Nå i helgen hadde de ytrefilet på Kiwi til 16kr pakka, så da ble det 10 slike. Pleier først å snitte biffen i to så de ikke blir så høye før jeg strimler de. Nå har jeg to smaker i ovnen. En med sursøt kinasaus, og en med honning, worchestershire og balsamico ala andebrystsaus. Når det kommer til tørking, så legger jeg det på rist i ovnen, 50grader med vifta på, og tresleiv i døra for å få en liten glippe. Det funker bra. Holdbarheten her er heller ikke utprøvd he he..

Link to comment
Share on other sites

Fant ut at de hadde sånn tørker på komplett. Blir ca 500 kr med frakt, men skal kikke litt i butikker i morgen og se om jeg kommer over noe der. Så de hadde det på siba, men så ikke ut som de hadde det i noen butikker. Rart elkjøp/lefdal ikke har slike tørkere, ligger isåfall ikke i nettbutikken.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg tørker Jerkyen i et tørt rom 15-20 grader. Det er en fordel med en vifte som sirkulerer lufta. Dette gir kjempefin Jerky hver eneste gang.

 

Jeg skjærer opp kjøttet i biter på 5-6 X 10-15 mm og 10 cm lange, mens kjøttet ennå er litt frossent. Lar det tine godt, slik at vannet renner av, før jeg legger det i veldig tykk marinade over natta.

Så tar jeg kjøttbitene å legger på rister. Mye av marinaden følger da med og gir en kraftig god smak.

Det vil dryppe litt i begynnelsen så ha noe under.

 

Ristene setter jeg i et tørt rom på 15-20 grader. Har god lufting både over og under.

 

Dagen etter begynner de tynneste bitene å bli ferdig.

Da går jeg hele dagen å kjenner på konsistensen. Så plukker jeg bitene og putter i en plastpose etter hvert som de får den konsistensen jeg ønsker.

Det blir jo en del prøvesmaking, men etter hvert blir det også noen i posen. He he.

Denne måten å tørke på gjør at jeg full kontroll hele tiden.

 

Jeg liker dem ikke for tørre, og slettes ikke sprø. Min test er at jeg kan bøye dem dobbelt uten at de sprekker i knekken.

 

Liker du dem med røyksmak så ta dem noen få timer i røykeovnen.

 

Vær klar over at holdbarheten øker med tørrheten.

Mine er ikke særlig tørre men holdbarheten er upåklagelig.

På kjøla holder de seg i ukevis. Men for sikkerhets skyld åpner jeg posene i ca 12-24 timer hver uke. (Må innrømme at jeg ikke har fulgt dette slavisk)

 

Selv i romtemperatur holder de seg i flere uker. Men da er det viktig å lufte posene ofte.

Du kjenner det på konsistensen. Blir bitene tørrere, lufter du for mye.

 

DETTE GIR KJEMPEGOD JERKY.

Har det siste året laget Jerky etter mange oppskrifter.

Den som jeg liker best er Sweet & Sour. Prøv denne oppskriften, den er god.

 

Sur-søt jerky

1 kg rådyr eller annet kjøtt, kutt i strimler

1 ts. sort pepper

1 ts løk pulver

1 ts. hvitløk pulver

2 ts sennepsmel

3 ss. epleeddik

2 dl brunt sukker

1 ss sukker

1 ss Worcestershire saus

1 ss salt

 

Kutter kjøttet i strimler på ca 5 X 10-12mm. Det er lett å skjære kjøttet,når det er nesten tinet fra frossent kjøtt.

Lar det ligge i marinaden ett døgn, og legger det ut over en rist uten å skylle av.

Lar det ligge på risten i litt kald romtemperatur i 1-2 dager.

Etter ca 1 døgn kjenner jeg på dem og peller ut de som er ferdig etter hvert.

Legger dem i en plastpose.

Posen må ikke holdes lukket over lang tid. 2-3 uker. Da blir det lett mugg.

Dette er litt avhengig av hvor tørrr Jerkyen er.

Man unngår også mugg om man åpner posen et par ganger i uka og slipper inn litt frisk luft.

(Det er nok skjelden dette er noe problem da posen aldri får ligge urørt så lenge)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...