Jump to content

Råd/tips for innkjøp av luftpistol


Nemo80

Recommended Posts

Hei.

Har akkurat begynt på pistol kurs og skutt noe med luftpistol og finner det interesant.

I dette tilfelle trenger jeg tips/råd på valg av kokuranse luft pistol.

Har prøvd http://www.stenvaag.no/lp400-alu-rechts.aspx og http://www.stenvaag.no/lp400-carbon-rechts.aspx

 

Håper noen her inne kan gi meg tips.

Grepet som jeg har som ett must er at det er XL eller mer siden Large blir trangt.

Vet ikke om man må tenke på mulighet for magasin eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Vel, de fleste luftpistoler av kvalitet ligger rundt prisen på de to der. For min egen del kjøpte jeg Steyr LP10 fra Karlslunde i Danmark og endte på 10900 inkl frakt og moms (virker som en sparer 3-4000 på kjøp derfra uansett hvilket merke).

 

De merkene en vanligvis ser på konkurranser rundt omkring er Steyr, Morini, Hämmerli, Walther, Feinwerkbau, Pardini og Match Guns - og det virker som det er rekkefølgen for popularitet også.

 

Når det gjelder grepene så må du huske på at de kan stilles på, og evt. slipes ned eller bygges på med formtre/modelleringsmasse. Når du sier at det virket trangt så mener du sikkert i høyderetningen? Husk at ved å gå fra f.eks. L til XL så vil grepet bli tykkere også. Du kan sikkert finne mange tips om grep og grepstilpasning på nettet, grepsprodusentene Nill og Rink har nok sikkert noen mål du kan sammenligne med.

 

Når det gjelder luftpistoler med magasin så finnes det svjv kun to, èn fra Steyr (LP50) og en fra Feinwerkbau. Noen bruker femskuddspistoler til alle øvelser, og lader med ett og ett skudd på øvelsene ordinær (3A) og sprint (3D), mens de fleste jeg kjenner til som har femskuddspistol også har ènskuddspistoler i tillegg. Du kommer nok langt med en femskudds allroundpistol i begynnelsen, men her ville jeg rett og slett sett på terminlisten til den aktuelle klubben du vil skyte for, og se om de har konkurranser i øvelsene luft standard (3C) og luft fallfigur (3B). Hvis de har programmer for femskuddsvåpen så kan du vurdere det.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du holder til i nærheten bør du ta deg en tur til Lånkehallen på Hell i helga. Der arrangeres NM i luftpistol, og både Børselars og Stenvaag kommer til å ha stand der. Da kan du tafse på varene deres, samt se hva skytterne bruker og kanskje slå av en prat med noen av dem.

Link to comment
Share on other sites

Synes frenzy81 skriver godt.

 

Kom i snakk med en hyggelig nordlending i forbindelse med en pistolhandel en tid tilbake. Vedkommende er både deltager og trener på elitenivå her på berget. I stedet for å legge ut om antall skudd pistolen min hadde gått, om kofferten pistolen lå i fulgte med osv., så lyttet jeg til hva han hadde å si om anskaffelse av rett redskap og å treffe godt. Det viktigste rådet jeg husker fra møtet, er å ordne seg et godt grep på pistolen. -Som hånd i hanske.

 

Hvis det blir aktuelt å anskaffe en finpistol på sikt, så er det ikke nødvendig å ha samme merke som i luft. Analogt med at det er veldig mange som er Steyr LP10- og Pardini SP-bruker samtidig.

 

Lykke til, og så blir det spennende å høre hva du ordner deg av redskap :-)

Link to comment
Share on other sites

Du har fått meget gode svar av de andre her.

Jeg kjøpte en Steyr LP50 for tre år siden. Den gang var det approbert flere luft-standardstevner i Trøndelag. Disse ble approbert i hovedsak for at en skulle få skyte en match til i tillegg til den obligatoriske 3A (60/40 skudd).

I fjor kom Luft-Sprint. Nå har dette overtatt som "tilleggsøvelse" i stedet for Luft-Standard. I dag hadde jeg derfor heller kjøpt en en-skudds pistol som de du linker til eller en LP10.

Det er derfor viktig at du sjekker terminlisten(e) for ditt område for å se hva som approberes hos deg. Ingen grunn til å kjøpe LP50 om det ikke approberes stevner.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Magasinet spretter ut av seg selv når du har skutt det femte skuddet, evt. etter hvert skudd hvis du bare lader med ett og ett skudd. Ved ettskuddslading så er det bare å dytte magasinet inn igjen så er du klar - ikke noe ladegrep mellom hvert skudd.

 

I offisielle ISSF-konkurranser så tror jeg du må bruke ettskuddsmagasin, men de fleste lar deg nok bruke femskuddsmagasinet og lade med ett skudd her i landet i hvertfall.

 

 

Det ser ikke ut som det er noen approberte konkurranser som krever femskuddspistol i din krets (3B eller 3C), men det kan jo være at det arrangeres klubbstevner eller uapproberte konkurranser. Sjekk med klubben din.

Link to comment
Share on other sites

Det som jeg får som svar når jeg spør er at det er ikke veldig utbredt bruk av 5 skuds magasin men det kan komme sier dem.

De sier også at det blir lettere å selge ett med 5 skudsmagasin når den tid kommer.

 

Men så lenge det ikke er masse tid som går bort på lading av enkelt skudd på 5 skuds våpen gjør ikke det så mye da.

 

Noen som har anbefaling på hvor man får tak i gode grep?

Jeg har 105 mm over knokene og antar at det kan bli en utfordring å skaffe noe i den strl. desverre.

Link to comment
Share on other sites

Magasin: Om du kjøper en LP50, bruker du 300 kroner ekstra og får med et ettskuddsmagasin. Minst like enkelt å lade som en LP10.

 

Om du kjøper ny pistol, oppgir du bare håndbredden din til selgeren, så sendes det med korrekt størrelse på grepet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...