Jump to content

Tilgjengelighet av 7.62x54R ammo?


Flunt

Recommended Posts

Har kjøpt S&B blinkammo i 7,62x54R av en fyr som driver en slags våpenbutikk i Trondheim. Samme sted som jeg kjøpte min Mosin Nagant, men er litt usikker på om han fortsatt er i bransjen. Worsø mener jeg han het. Butikken lå i en kjeller i nærheten av Dora (hvis du er kjent).

Link to comment
Share on other sites

Trådstarteren spør om hvor han får kjøpt 7,62x54R. Her har han fått flere gode svar, Barnual er nok en rimelig løsning. Men jeg drar temaet 7,62x54R litt lenger:

 

Jeg har en Mosin Nagant mod.44 med 20" pipe (50cm.) Løpsdiameter er .312" og riflestigning er 1- 9 1/2. Når jeg kjøpte rifla kjøpte jeg også noen militære patroner av "mulig" Russisk opphav.

Disse patronene ligger i gråpapir med hyssing rundt og kulene måler deres standard .310"

Presisjonen var ikke all værden med .310" kulene. Jeg kjøpte Die-Sett og Lapua hylser 7,62X53R som finnene skriver den samme patronen (53R). Så kjøpte jeg noen 180 grain Sellier&Bellot kuler i Ø .308". Disse hjemmeladde ladningene gikk i hytt & gevær, samlet innenfor en 1/2 meter skive på 100 meter. Hastigheten over kronografen hadde store avvik.

Jeg gjorde noe smart, slugget pipa med en blykule og fikk en diameter på .312" Jeg kjøpte da noen .311" kuler fra Sierra Pro-Hunter, da ble det fart på sakene og samlingene imponerte med 3 - 4 cm. Fra skytebenk på 100 meter, med skur og korn under gunstige lysforhold.

 

Jeg har en pakke (kuriositet) produsert av Norma med blyspiss, kulene måler .308". Jeg har ikke prøvd dem, men tviler på at disse går bra med tanke på kulediameter.

 

Jeg kan ramse opp noen målinger her:

Kule: Ø .310" 149,5gr. Militært opphav, Krutt: Ukjent 50,5 grain. hastighet v/0 = 814m/s.

Kule: Ø .308" 180gr. Sellier&Bellot, Krutt: Vv.N-140 = 45 grain. hastighet v/0= 683m/s.

Kule: Ø .311" 180gr. Sierra Pro-Hunter, Krutt: Vv.N-140 = 45 grain. hastighet v/0 = 724m/s.

Kule: Ø .311" 180gr. Sellier&Bellot, Krutt: Vv.N-140 = 47 grain. hastighet v/0 = 768m/s.

Kule: Ø .311" 150gr. Sierra Pro-Hunter, Krutt: Vv.N-140 = 50 grain. hastighet v/0 = 831m/s.

Kule: Ø .311" 150gr. Partizan, Krutt: Vv.N-140 = 50 grain. hastighet = 830m/s.

Kule: Ø .312" 150gr. Hornady #3120, Krutt: Vv.N-140 = 50 grain. hastighet v/0 = 837m/s.

Kule: Ø .312" 174gr. Hornady #3130, Krutt: Vv.N-140 = 48 grain. hastighet v/0 = 752m/s.

Kule: Ø .311" 174gr. Sierra Match, Krutt: Vv.N-140 = 48 grain. hastighet v/0 = 765m/s.

Ladningene her ligger helt opp under Lapua sine max. ladninger, http://www.lapua.com" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

En annen ting:

Finnene har bygd om mange av sine militære rifler for sivil skyting og jakt, børser skal etter det jeg har lest vært kammret for 7,62x53R i nye .308" piper. Det kan være lurt å sjekke pipediameter hvis man er i tvil.

Også en annen ting: disse hylsene er også produsert i 8,2X53R og 9,3X53R. ellers er hylsen av hjemmeladere ladd fra 6mm. kaliber .25 og 6,5 - 7mm.

 

I Finnland har de også utvidet 6,5x55 til 7mm. (7x54 trimmet ned til 53,80mm.) men dette er en annen historie.

Link to comment
Share on other sites

Samtidig som vi er inne på tema så var jeg i Finnland for noen år siden og merket meg også at de der solgte en ammunisjon under navnet 7,62x53R altså ikke 7,62x54R som det står på de eskene jeg kjøpte sammen med min finske Mosin Nagant (M39). Ser på Wikipedia at det faktisk er litt forskjell på de to og at det er litt motstridende informasjon om de bør benyttes om hverandre da det også er litt forskjell på kulediameter (som Vaquero også nevner). http://en.wikipedia.org/wiki/7.62%C3%9753mmR" target="_blank

 

Uansett så opplevde jeg at S&B patronene, som var merket med 54R, gikk veldig høyt. Nesten en halvmeter over på hundre meter (når siktet sto på laveste instilling). I den grad det var mulig å kontrollere det så virket det som samlingen var OK. Jeg har ikke testet våpenet med annen ammunisjon av den enkle grunn at jeg ikke har vært i stand til å få tak i noe annet i Norge. Noen andre som har hatt lignende erfaringer 54R i finsk Mosin Nagant?

 

JFH

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...