Jump to content

Pardini GT9/45 sleide som må hjelpes frem


frenzy81

Recommended Posts

Jeg har en Pardini GT45 i 9 mm der sleiden ofte henger slik at jeg må hjelpe den frem (gjelder kun når sleiden skal slippes frem fra bakre posisjon). Det henger akkurat i overgangen mellom den flate delen på løpet/kammeret og sleiden, og jeg har forsøkt smøring med både olje og silikongrease uten at det har hjulpet noe særlig.

 

Jeg har nå kommet frem til at jeg sikkert må polere innsiden av sleiden, akkurat der de to er i kontakt. Jeg ser at dette er gjort i sleiden fra før av, da det er en del sirkulære merker der (typisk etter Dremel eller lignende) - men det er sort farge over så da tipper jeg fabrikk.

 

Noen som har hatt lignende utfordringer? Hva bør jeg bruke til å polere med?

Link to comment
Share on other sites

Bruker du hjemmelaget ammo? i såfall kan det jo være at kula ikke er helt glad i laderampa, evt COL er litt lang.

Hvis det gjelder fabrikkammo ville jeg brukt en børsemaker til å polere der det hadde måttet være bruk for det.

 

Har dette kommet plutselig, ny gønner, ting som har blitt forandret på?

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg kjøpte pistolen brukt i sommer og da var den 2 år gammel - og problemet har vært der så lenge jeg har hatt den i hvertfall. Ikke noe stort problem egentlig, men kunne bare tenkt meg å bli kvitt det :)

 

Jeg har brukt både fabrikk og hjemmelaget ammo, problemet ligger ikke der. Den henger når jeg slipper sleiden frem på tomt kammer også.

 

Jeg mener bestemt jeg skal klare å få fikset dette selv, men er bare litt usikker på hva jeg skal bruke av utstyr. Har Dremel + et gigantisk tilbehørssett men jeg tror ikke det som er oppi der er tilpasset polering i retning rotasjonsaksen på maskinen (dvs. fremover som på en boremaskin), men heller 90 grader på (som i rotasjonsretningen) slik som på en vinkelsliper. Så jeg er redd jeg ikke kommer til, og da heller må gjøre det for hånd.

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke gjøre noe med den selv, bare det at du tror er god nok grunn til å holde fingrene langt unna.

Om punktet du tror har noe med saken å gjøre, ville det nok mest sansynlig ha vært slitt blankt.

Er rekylfjæren ok? Smeller den hardt frem til der den stopper, eller bare "tussler" den seg frem?

Skjer dette uten magasin i?

 

Ring Børselars, og få time hos doktoren nå! Det er ikke dyrt, og man risikerer ikke ødelegge ett flott og ikke minst kostbart våpen.

 

Det er lite en mann og hans Dremel ikke kan ødelegge. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ok, har tatt video og et bilde:

 

normal_pardini_gt45-9.jpg

 

 

Velg HD-kvalitet så ser du detaljene bedre. Mot slutten av videoen ser du poleringsmerkene (dremel-aktig) der innsiden av sleiden er blitt polert. Nærmest åpningen ser det ut som poleringen er gjort etter at svartfargen er kommet på, mens langs resten av sleiden er fargen oppå.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...