Jump to content

LeeLoadmasterOppsett for Rifle


Marvil

Recommended Posts

Er en lykklig eier av bla en Lee Loadmaster, hvor jeg tenkte å lade 308W.

Bruker den idag på diverse pistolladninger og den er satt opp på dette viset:

Stasjon 1: universal hettefjerner die

Stasjon 2: size-dien med decap-pinnen fjernet, for å sentrere hylsen bedre ved hettemontering.

Stasjon 3: ekspandering og kruttfylling

Stasjon 4: kuledybde-setting

Stasjon 5: krympedie

 

Så da lurer jeg på hvordan dere setter opp pressa med rifledier?

Tanken var å gjøre det samme oppsettet her, men ser at decap-pinnen har fler funksjoner på rifledien. Ser også at det finnes en necksizedie, vil det gå greit å sette denne i stasjon1 og helsize'n u/pinne på stasjon2, eller rettogslett bare kjøpe en helsizerdie til?

 

Nei, jeg må ikke ha en die i stasjon 2, men oppsettet fungerer brillefint på pistol. Aldri noe tull. :)

Link to comment
Share on other sites

En collet har samme problem som en vanlig die, du må ha mandrellen på plass men ikke utstøterpinne. Det skal være mulig å nappe ut utstøterpinnen fra ekspanderstangen, da vil den fungere som ønsket sammen med en decapper i 1. stasjon.

 

Hylsetrimming blir en utfordring, i praksis må en vel ta ut en og annen hylse fra pressa for å sjekke dette og ta en manuell runde når lengden kryper mot max. Så lenge man bruker hylser av god kvalitet og korrekt justerte dier pleier hylser å strekke seg ganske jevnt, så hvis man loggfører antall omladninger og trimminger burde man ikke gå på noen overraskelser. Det ideelle er vel å halspresse siden det i praksis ikke øker lengden, når de begynner å kamre trangt helpresser man manuelt og sjekker lengden.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en loadmaster i 92 og har ladet mengder av skudd på den. Til rifleladning bruker jeg jeg nå bare necksizer på riflehylser. Med en helsizer føler jeg at jeg mister for mye av følelsen med hva som skjer. Lee collet passer dårlig i Loadmasteren, RCBS eller Redding necksizer fungerer bra. Bruker ikke die for å sentrere hylsa på stasjon 2. Brukte en periode en RCBS lubdie i stasjon 1 og en helsizer uten utstøter i stasjon 2. Fungerte greit men følte jeg mistet for mye følelse.

Godt å høre at det er flere som lever lykkelig med en loadmaster :D

Link to comment
Share on other sites

Okey, skjønner. Jeg har alltid justert dia så den "bunner" på slaget, Lee anbefaler riktignok ikke det men det er fordi folk ikke innser at man bare kan presse til et gitt punkt uansett kraft og at videre justering bare vil ødelegge toppmutteren. Riktig justert (og med mandrellen pusset ned litt) går det helt greit og burde fungere på LMen også, der må en uansett kjøre armen i bunn for å sette hettene riktig.

Link to comment
Share on other sites

Jeppsann!

Da har det dukket opp nok ett spørsmål...: Det anbefales å bruke hylser fra samme rifla på omladning med necksizedie.

Hva da om det tilfelldigvis ramler inn ei bøtte med brukte hylser fra ei anna rifle, kan jeg helsize disse, trimme og bare necksize nestegang jeg lader? Eller er det ikke å anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...