Jump to content

Ny Kniv, fulltang med fingerhull.


Tom Løkås

Recommended Posts

da var jeg endelig ferdig med kniven jeg hadde tiltenkt meg selv og alle oppgavene jeg bruker kniven til.

 

20130207_193308_zpsae0a2f83.jpg

 

slira har jeg lagd slik for å få muligheten til å både slenge den i sekken samt ha den i lomma i tillegg til belte eller festet på noe.

 

20130207_193249_zps239dbdc6.jpg

 

blad: kodiac

skaft i rec stone med polypropylen mellomlegg, på bildet ble kniven litt rar grunnet motlys/baklys osv,, men bladet er blankt iallfall.

 

20130207_193126_zps9c71f181.jpg

 

kniven i slira.

 

 

som vanlig setter jeg pris på folkets tanker.

Link to comment
Share on other sites

:shock: takk for alle tilbakemeldinger og tanker! :D er altid gøy å få lese hva folk tenker! :D

 

Du Løkås, for å si det sånn, du er en bedre knivmaker enn fotograf. :winke1::thumbup::thumbup::thumbup:

 

hehe, ja å ta bilder er IKKE min sterke side, men det er heller ikke knivlaging, jeg føler fortsatt jeg har et stykke igjen for å bli skikkelig fornøyd med arbeidet, jeg finner liksom ALLTID noe å pirke på..

 

Du kunne nok lett satt den der ut i produksjon.

 

Tja, hadde jeg hatt tid å ikke vært så opptatt av å pirke på småfeil så kanskje jeg kunne gjort det, men så handler samtidig knivmaking for meg om å gjøre nye og artige ting som jeg synes er gøy eller er nyskjerrig på, masseproduksjon og slikt syns jeg er kjedelig, men jeg lager standardkniver på bestilling for å dekke opp kostnadene da jeg har laget meg mal på disse og kvalitetssikret dem.

 

Det var en spesiell, litt rar, men faktisk en ganske kul kniv.

Den ser praktisk ut også.

En utradisjonell kniv, men den ser ut til å være veldig praktisk.

Og siden eier og knivmaker er samme person, antar jeg at den passer som hånd i hanske...!

 

joda jeg valgte bladet av rent praktiske årsaker da slike kniver med mye utforminger som denne ikke er helt min smak, og kniven passer så godt i neven både i våtvær og med fiskeslo på (testet med olje) at jeg ble voldsomt overasket.

 

Jeg liker ikke serratering, synes det er noe herk på kniver så uten det, hadde dette lett kunne vært en hverdagskniv jeg kunne tenkt meg å hatt.

 

bladet finnes også uten serratering.

 

Artig kniv, og ser fint lagd ut.

Det er ikke fare for å brekke biter av skaftet der hvor den er så tynn, dersom du skulle miste den på fjellet?

Jeg har ikke brukt rec stone i noen av mine kniver, så jeg vet ikke hvor solid det er.

 

jo faren for bruddstykker og stygge hakk er der om man mister den mot stein og slikt, men tester jeg har gjort med rec-stone viser at den tåler normal bruk og slitasje og man vil trenge å miste kniven serdeles hardt, den er noe herk og montere på fulltangblader så man ofte må skjøte de for å få rett lengde og vil kunne se skjøten om man er nøye, i tillegg er 99,9% plansliping av steinen nødvendig for å unngå store sprekker ved montering, det er nesten umulig å unngå små sprekker fra skruene om man skal få en god sammenliming. men som holk og slikt er det meget holdbart og får en sinnsykt fin glans ved finpussing og polish.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...