Jump to content

Resultater av tiurjakta i 2012. Hvor heldig var du!?


mar.j.kar

Hvor mange turer hadde du, og hvor mange tiurer fikk du høsten 2012?  

73 members have voted

  1. 1. Hvor mange turer hadde du, og hvor mange tiurer fikk du høsten 2012?

    • MANGE turer og mer enn 4 tiur.
      0
    • Mindre enn 10 turer og ingen tiur.
      36
    • Mer enn 10 turer og ingen tiur.
      11
    • Mer enn 20 turer og ingen tiur.
      10
    • Mindre enn 10 turer og 1 tiur.
      5
    • Mer enn 10 turer og 1 tiur.
      2
    • Mer enn 20 turer og 1 tiur.
      1
    • Mindre enn 10 turer og 2-3 tiur.
      4
    • Mer enn 10 turer og 2-3 tiur.
      1
    • Mer enn 20 turer og 2-3 tiur.
      2
    • Mindre enn 20 turer og 4 eller flere tiur
      1


Recommended Posts

Nå som vi alle har fått våre skuffelser og høydepunkter fra tiurjakta i 2012 på avstand er det på sin plass å samle opp litt info om hvordan det gikk i et litt større perspektiv. Jeg syns ihvertfall det er interessant. Spesielt siden 2012 mange steder var preget av lite fugl, små kull og lite fangst.

 

I avstemninga kan vi krysse av for hva som var resultatet i 2012, men jeg syns vi alle kan skrive et svar om hvor mye tid vi bruker etter tiuren, og hvor mange vi feller - vanligvis - i løpet av ett jaktår. Gjerne også erfaringer man fikk etter jaktåret 2012...

 

Hvis vi holder oss til jakt med hund og på støkk i avkryssingen, kan vi heller supplere i svarene hva vi har fått på toppjakt. Grunnen er at jeg synes toppjakta ødelegger statistikken for høstjakta i enkelte tilfeller, da toppjegere kan skyte en titalls fugl i ekstreme tilfeller på like mange jaktdager. Jaktformen er jo også en annen enn den jeg først og fremst tenker på.

 

Håper folk deler dette! Skikkelig entusiastisk og spent her! Gleder meg nemlig allerede til neste høst:)

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet fra 2005 og har enda til gode å få tiur...

 

I fjor høst burde jeg nok vært tålmodig nok og forsiktig nok, for det er fire, fem tiur i nærheten. Var i nærheten flere ganger, men de kom seg unna i tide hver gang. Den ene støkket jeg sågar fem ganger før den ikke gadd leke mer med meg! Hadde to opplagte sjanser. Den første med hagla i henda og jentungen bak meg. Nærmet meg noen trær, så spør fjøra om hva slags bæsj det var på bakken. Jeg snudde meg rundt, og vips, tiuren skvatt ut av furua ti meter foran meg. Rakk ikke snu meg tilbake før den var borte. Den andre gangen var på toppjakt. Oppdaget plutselig en tiur i tetta ikke langt foran meg. Opp med børsa, og i trådkorset med den, men jeg ville litt nærmere. LURT! Borte ble den. Idiot...

 

Men neste sesong...

 

Fyrte ikke av et eneste skudd mot fugl i høst for øvrig. Lite fugl i terrenget. Så kanskje like greit de fikk leve videre! :)

 

Gikk for øvrig mellom ti og tjue turer i det samme terrenget i høst. Det er ikke mer enn fem tusen mål, men jeg er den eneste som får jakte fugl der, og da holder det for meg. Fire, fem tiurer, like mange røyer og et par orrfugl er i grunn alt jeg har vært borti. Vil tro alt var stamfugl av den smarte varianten (og jegeren var av den ehm.. usmarte varianten) unntatt den tiuren jeg støkket fra treet. Den var ikke så stor, og en gammel ringrev hadde neppe sittet der...

 

Men du verden, hadde endel artige opplevelser på grunn av disse luringene da, så det å ikke skyte fugl 2012-sesongen, gjorde meg ingenting. :)

Link to comment
Share on other sites

Veit det finnes muligheter for å treffe tiur i spill på høst og, men det har jeg ikke selv opplevd. Jeg er omtrent like mye i jaktterrenget jeg disponerer som tiuren selv, og har ikke sett noe til høstspillet....;)

 

Hvordan er det denne formen for jakt bedrives hos deg? Eller snakker vi om en teoretisk form for jakt?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke alle steder høstspillet er like aktivt. Det er flere forhold som spiller inn, og det er ikke gitt at storfugl i alle terreng er i rette mooden.

 

Men haretex, skal du fortelle om spilljakten din??

 

Njaaa... jeg vet ikke om jeg skal gå i detaljer.

Jeg nevnte dette i en annet tråd en gang og fikk en rekke henvendelser. Et par av dem fikk noen tips. Har ikke fått noen tilbakemelding så om de har fått det til vet jeg ikke.

 

Spillet er nok langt dårligere ja, og ikke på langt nær hver dag. Min erfaring fra siste 4-5 sesonger er at på 15-20 forsøk, så kan du treffe på spill 1-2 ganger.

 

Det er en krevende jaktform, men utrolig spennende, og ikke å anbefale for de med dårlig hjerte.

Link to comment
Share on other sites

Sitter og tenker på om et dårlig storfuglår som det var i år, vil følges opp med et par labre år til. Det jeg tenker er at reproduksjonen vil kunne få seg en knekk dersom vi i enkelte terreng har tatt ut mye gammal tiur. Det er en sikker ting at de gamle ikke påvirkes i samme grad av kritiske år da de er mer overlevelsesdyktige og ikke er like utsatte for predatorer som ungfugl. Og når vi tar ut de som skal regjere spillplassene kan jo det påvirke de kommende årene. Merka ihvertfall det sjøl at de jeg fikk og de jeg så stort sett var gamle. Når vi tar ut ungtiur er jo det fugl som ikke står for reproduksjon og i stor grad er fugl som bukker under av div grunner ila høsten og vinteren allikevel....

 

Dette var vel nærmest en brain-fart....

Link to comment
Share on other sites

Dette var vel nærmest en brain-fart....

 

Artig uttrykk. Det meste her er nok nettopp dette, vi har bare ikke visst den korrekte betegnelsen :smile:

 

Fra tidligere gamlekarer (de lever ikke lenger) hørte jeg også en motsatt teori.

De påstod at de største og eldste tiurene regjerte leiken også etter at de ikke var i stand til å føre slekta videre.

Når de opplevde kraftige nedganger i bestanden, gikk de på spilljakt og tok ut det de klarte av gammeltiur i sentrum av leiken, slik at ungtiuren skulle slippe til.

Ettter et år eller to fikk de den ønskede oppsvingen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...