Jump to content

45/70


Tovstaul

Recommended Posts

Har selv hatt en No.1 i 45-70. Ligger ennå våken om nettene og undrer hvorfor jeg solgte den :wink:

Har ikke hørt om 45-70 ish.. i 3", men hvem vet med disse merikanerene :)

 

Er du sikker på at du ikke mener . 458-3" basert på. 458 Mag hylse, også benevt som .458 Express.

Vil tro 45 (90,110 etc) hylsa blir for tynnvegget til å jazze opp for mye med røyksvakt krutt.

Det er helt sikkert folk her inne som har mye mer peiling enn meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

45-90 skal gå an å brotsje opp fra 45-70 kammer, og du kan skyte 45-70 ammo i det lange kammeret til trening. Lange hylser er ikke hyllevare over alt, men de finnes. Det er ikke all verdens forskjell på de to kalibrene, men litt mer plass til krutt hjelper godt på.

Styrken på hylsene tror jeg ikke er noe problem, så lenge de er sterke nok i hylsehodet har det ingen ting å si at de er tynne lengre fram.

 

Jeg har ikke erfaring med kaliberet selv, men leste mye om det da jeg funderte på å brotsje opp 1886'en min, da med tanke på å kunne bruke litt mer og tregere krutt for å oppnå ballistikk på nivå med "ruger only" 45-70 ladninger uten å få for høyt trykk i den gamle bøylerifla. Planene ble skrinlagt da jeg fant ut hvor mye det sparket selv innenfor akseptabelt trykk i 45-70.

Link to comment
Share on other sites

Lader du selv ?

Hvis ja, har du prøvd ladedata for Ruger no.1 + andre moderne fallblokk/boltmekanismer?

Det finnes jo som kjent minst 3 ladetabeller for. 45-70

1. For svartkrutt (orginalen)

2. For moderne bøylerifler som Marlin etc.

3. For Ruger no. 1 + moderne fallblokk/ bolt etc.

 

Heftige ladninger for No.1 i 45-70 duplikerer nesten standard ladninger. 458 win.mag....

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper han ikke har tenkt å basere seg på fabrikkammo i de sære kalibrene som er diskutert her, det ville i så fall gitt elendig ytelse (pga lav trykkstandard) og priser hinsides all fornuft. Hjemmelading er eneste veien å gå med så sære og avlegse kalibre...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...