Jump to content

Ruger SR1911 - prøveskudd


Mr.Finkelbaum

Recommended Posts

Sikkert ikke revolusjonerende emne, men som 1911-elsker, prøvde jeg i går Ruger SR, .45 ACP - og ble både voldsomt sjarmert og imponert. Det var et eller annet tja - fullført med den, den hadde rett og slett en bra utstråling og personlighet. Rett ut av esken er dette det beste avtrekket jeg noen gang har kjent på en 1911 - det var avtrekket som var mest imponerende. Er det noen som vet hvor tungt det er? Måtte jeg tippe, ville jeg sagt maks 1.8 kg. Svært kontant og bra, det kjentes som at en børsemaker hadde fikset det slik. Jeg prøvde vesjonen til kr 7.500 - som visstnok er den nest billigste..? Tror det finnes en enda rimeligere versjon, og at denne ikke har samme utfresning på sleiden? Å betale kun 7.500 for en ny 1911 med en såpass fin finish, er jo positivt, og den bør jo absolutt være et alternativ om man ønsker seg en god 1911 i 45 ACP uten å betale mye. Det er en fascinerende prosess akkurat det der: Øyeblikket idet man skjønner at man jo egentlig er hekta på en 1911 i 45 ACP - og jo bare er Nødt til å skaffe seg en :)

To negative ting om Ruger SR1911: Uff - litt pirkete å si det, men litt vanskelig å se Ruger-logoen på skjefteplatene.. (Ellers var det en spesielt fint farge og lød i treverket på grepsplatene - synes det vitner om bevissthet fra Rugers side akkurat det). Negativ ting nr 2, var sikringen - den var for slapp, noe som førte til at jeg fikk aktivert den med tommelen uten å ville det. Her sitter det jo ingen fjærer, og jeg prøvde å gå gjennom hva man evt. kan gjøre med noe sånt - uten å finne noe svar. Vet ikke om dette er et generelt "problem", eller om det var akkurat dette våpenet.. Hva kan man gjøre med det i tilfelle? Prøve andre fabrikater sikringer?

Link to comment
Share on other sites

Den fikk ikke strålende kritikk på "www.thetruthaboutguns.com" i allefall med hensyn til skyting på blink.

 

http://www.thetruthaboutguns.com/2011/0 ... er-sr1911/" target="_blank

 

Her ett utdrag:

For me to say a gun lacks accuracy is like a Burger King fry cook claiming that lobster fricassée with polyphenol sauce lacks authenticity. Still, our group’s groups at eight yards were about as tight as a 45-year-old hooker. Adam, a man who can dot the “i” of the words “Official Competition” hiding in the corner of an NRA target at 10 yards, managed the best group: two inches. Andre embarrassed himself with a 10.5″ group. Well, I embarrassed him. Here. Ruger says you can use the SR1911 to shoot 1.5″ groups at 25 yards. You and whose Army sniper?

Link to comment
Share on other sites

@ktm250: Dessverre ingen bilder - var ikke klar over at det fantes flere versjoner, så vil ikke klare å søke opp bildet på nettet heller. Mightymoo: Prøvde for få skudd til å bedømme presisjonen. Sitatet du har limt inn avslutter med en setning han antagelig har hentet fra gruppa Radioheads glimrende låt-tittel: "You and whoose army?". Synes en enda (OT) bedre låt-tittel er Frank Zappa's: I promise not to come in your mouth. Morsomt i seg selv, men det som utvider dimensjonen i den, er jo MASINGEN i forkant he he.. :o:lol:

Link to comment
Share on other sites

Ok:) jeg har nemlig billigutgaven til 6900,- Må jo være begrenset hvor mye råere maskineringsarbeid de klarer for de 600,- ekstra!? Ikke at jeg tviler på at du snakker sant, men rart at de lager to utgaver med så begrenset med forskjeller. Kanskje bare en nyere versjon. Hva starter serie nr. med? :)

Link to comment
Share on other sites

Forsto det dithen at teksten "45 ACP" var inngravert på denne - noe den var når jeg tenker meg om - og at det kun dreide seg om de ordene. Serienummer aner jeg ikke, kan sikkert sjekke neste gang om eieren er der også da. Virket for meg som at de hadde tatt de fineste tingene fra alle 1911-modeller - bl.a flatt metall-fjærhus, som for meg er et visuelt must på en 1911. Beavertailen var også smakfull, den var liksom avsluttet i uttrykket - dette var en stainless, nokså mørk og ikke mye bling-bling, mens beavertail, sleidestopper og sikring var sort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig fornøyd med min! Det er min første 1911 og til den prisen synes jeg den oppfyller forventningene mine bra. Det er ikke verdens tighteste toleranser på ramme mot sleide, men det gjør meg ikke noe. Jeg kjøpte den for å oppleve 1911 følelsen og den har jeg fått :)

 

Jeg har ikke noe problem med løs sikring, men har opplevd at torx skruene på skjeftet løsna etter et par hundre skudd. Tok en liten bit gjengetape, så ordna det seg.

 

Ville ha et litt bedre avtrekk på den, så den ligger på posten klar til å hentes nå. Fått fikset et 1400g avtrekk fra haugesund. Gleder meg stort til å prøve den igjen!!! :)

Link to comment
Share on other sites

Åh, vente på sånt i posten er verdens mest GRUSOMME følelse!! Da blir jeg helt idiot, uansett hva jeg gjør, så ligger det konstant i bakhodet - egentlig stopper livet mitt til jeg har fått hentet på posten he he og UFF.. 1400 gram er ekstremt lett da, håper det er Baker'n som har utført jobben!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en SR1911, betalte 6900,- (Veil 7400,-)

 

Så vidt jeg vet finnes det bare en type Ruger SR 1911 i 5" utgave.

Ruger lanserte akkurat en Commander utgave med 4,25" løp, som ellers ser ut til å ha samme finish.

 

Når det er sagt er jeg meget fornøyd med min. Pen finish, rent utseende og en tiltalende pris. Har ingenting å utsette på presisjonen. Her er det nok mer å utsette på meg.

Det er noe slark mellom ramme og sleide (slik det også var på orginalen), men det plager ikke meg noe vesentlig. Pipen låser fint og fast i sleiden og det er nok det viktigste.

 

Jeg valgte denne 1911 modellen basert på at den har noen av de "moderne" modifikasjonene (sikter, beavertail, avtrekker osv) samtidig som den fortsatt beholder mye av det klassiske utseendet. Om den er bedre en en STI ca samme pris kan jeg ikke si noe om, men jeg synes Rugeren ser bedre ut. Ruger er jo så vidt meg bekjent en habil våpenprodusent, så jeg tror ikke det er noe å utsette på kvaliteten over tid.

 

 

 

KTM250SX: Hva betalte du for avtrekksjobben hos Bakeren? Var det lang ventetid? Synes avtrekket er meget bra orginalt, men kunne kanskje vært noe lettere.

Link to comment
Share on other sites

Det kom vel på rundt 500 inkl. frakt, så det er jo ikke mye å lure på!

Neida, det gikk forsåvidt veldig fort det. Ikke fullt to uker engang fra jeg sendte til den kom i retur. Ligger på posten nå, så klør meget i fingrene for å få testa den nå!

Har troa på at den kommer til å bli en drøm å skyte med! :)

Link to comment
Share on other sites

Forsåvidt enig i at avtrekket er litt slarkete sideveis. Det har vært litt småirriterende, men får se om det skal gjøres noe med etterhvert.

 

Det beste er jo å slippe å gjøre så mye oppgraderinger etter man har handla, men synes det er litt gøy å gjøre utbedringer også.

Link to comment
Share on other sites

Tafsa på en slik hos Børselars. Virket jo OK, men avtrekker slarkete sideveis og løp uten materampe? Materampen er i rammen, er det vanlig nå til dags?

 

Jeg heller mer mot en Taurus PT1911, selvom Rugeren estetisk var ganske pen.

 

1911'er har materampe i rammen som standard.

Link to comment
Share on other sites

Tafsa på en slik hos Børselars. Virket jo OK, men avtrekker slarkete sideveis og løp uten materampe? Materampen er i rammen, er det vanlig nå til dags?

 

Jeg heller mer mot en Taurus PT1911, selvom Rugeren estetisk var ganske pen.

 

1911'er har materampe i rammen som standard.

 

De jeg har sett på har hatt materampe i løpet, men jeg har ikke sett så mange enda.

Trodde det var mer vanlig idag å ha materampe i løpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Her er et utdrag fra kommentarfeltet til testen som var nevnt tidligere i denne posten:

"Wow a 45 year old hooker, I have been shooting the SR1911 for a couple weeks now can easily hold 2.5 inch groups at 25yrds all day long off hand. Dot the eye’s at 10yards dang that’s some long range shooting there huh sounds like someone accually needs to learn how to shoot."

 

Gleder meg til jeg kan sende inn søknad på dette våpenet :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...