Jump to content

AR15 midlength gassrør-problemer, spørsmål om kapping.


razzle

Recommended Posts

Trenger litt hjelp her, er i gang med å sette sammen en ny upper med middels gassystem. Problemet er at det kan virke som gassrøret jeg har er for langt, men det er heller ikke riflelengde på det. Det er produsert av Del-Ton og er ca 30 cm langt. Utifra det jeg fant på Google skal midlength rør være ca 24-25 cm. Er det mulig at jeg har fått en feilvare?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for svarene.

Men nå skjønner jeg ingenting, bestilte et nytt midlength gassrør laget av DPMS, og det er akkurat like langt som det forrige. Hvordan er dette mulig?

Ser dere sier det skal være ca. 25 cm. Nå har jeg fått to stykk fra forskjellige produsenter som begge er ca 30 cm. Så jeg er naturlig nok ganske forvirret nå.

 

Gassblokka jeg skal bruke er en justerbar PRI som er av den korte typen. Er det HER problemet kan ligge? Er porten i forkant av lange gassblokker? Burde jeg hatt en lang blokk så gassrøret hadde kommet lengre frem pga det? Det ser ut til at disse ekstra få centimeterene kan utgjøre forskjellen som trengs. Men hvorfor skulle de produsere ei kort gassblokk hvis det blir feil?

Er det mulig å kutte gassrøret uten at det blir problemer? Jeg har ihvertfall to stykk nå så har råd til å ødelegge ett :P

Link to comment
Share on other sites

PM sendt..

 

Jeg tipper du trenger et carbine length rør, det er ca 25 cm langt..

Kan evt bytte med deg, så slipper du å rote med kapping.

 

(gassblokkene har lik portplassering, uavhengig av lengden på blokken)

 

(carbine: ca25cm, midlength: ca30cm, rifle: ca38cm)

Link to comment
Share on other sites

AR-15 Gas System Sizes

 

 

There are four common AR-15 gas system lengths: Pistol, Carbine, Mid, and Rifle. Each length utilizes different sized gas tubes and placement of the gas block. Although you can use nearly any sized forearm with any length gas system, it's important to know what the lengths are if you desire a concealed gas block (under the handguard). If you don’t know what size system you have, measure the handguard or distance to the gas block to quickly determine. Below are the common dimensions.

 

 

Pistol-Length

Used on very short barrels, usually 10″ in length or less.

Gas Tube Length: Approximately 4.5”

Handguards or free-float tube Length: Generally between 3”-4” in length. It's common to install a low profile gas block and conceal it under a carbine length free float forearm like the YHM Diamond YHM-9630-DX for more accessory space and better grip area.

 

Carbine-Length

Most common length gas system. Usually found on barrel lengths from approximately 10”-18”.es of AR-15 rifles.

Gas Tube Length: Approximately 7.5”

Handguards or free-float tube Length: Generally between 6.5”-7” in length. For a concealed gas block look, buy a free float tube 9" or longer like the Spike's Tactical BAR 9".

 

 

Mid-Length

Commonly used on barrels from 14”-20”.

Gas Tube Length: Approximately 9.5”

Handguards or free-float tube Length: Generally between 8.5”-9” in length. For a concealed gas block look, buy a free float tube 10" or longer like the Midwest Industries T10.

 

 

Rifle-Length

Found on rifles with 20" or longer barrels.

Gas Tube Length: Approximately 13”

Handguards or free float tube length ranges from 11.5”-12” long. For a concealed gas block look, buy a free float tube 13" or longer like the Midwest Industries SS-15.

Link to comment
Share on other sites

heldigvis er jeg ikke så nerd at jeg går rundt å husker gasstubelengder

Ikke jeg heller, derfor målte jeg en fysisk.

 

Når det gjelder mål på børser som AR15 kan du på ingen måte stole på noe som helst en amerikaner sier, de kan bare bygge lego. Jeg prøvde å finne posisjon på gassport for de forskjellige lengdene en gang, jeg skulle hjelpe noen å regne litt på trykk for forskjellige patroner. Ingen slike mål er å finne, null, nix, nada. Man kan knapt nok finne hvor langt inn i upperen et gassrør skal stå, de målene som finnes er ting folk har målt selv og antageligvis gjort med tommestokk eller øyemål.

 

De tre-fire menneskene der borte som etter sigende har dreid sitt eget løp har alle brukt et rør de hadde og øyemål for å få det riktig. Og jeg mistenker de fo rå ha kjøpt løpet ferdig for så å pusse ned finish så det ser hjemmelaget ut :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...