Jump to content

skal ha rifle:P


Torgeir J

Recommended Posts

hei, er en gutt på 17år som har et par mausere som jeg har brukt på rådyr i noen år...

 

har bestemt meg for å kjøpe ny rifle i cal. .6.5x55

 

har sett på sako 75 hunter

og tikka t-3 hunter

 

til 13000 og 10500kr

 

hvilken av disse burde jeg velge??

 

jeg liker best sakon selv..

 

men tikkan er jo en del billigere...

 

hva anbefaler du??

 

på forhånd Takk

Link to comment
Share on other sites

Det er to ting som avgjør hvilken av disse to du skal velge:

Bankkonto og lyst!

 

Kjøp den du har råd og lyst på, de er i mine øyne helt gjevngode. Og til normal norsk jakt så er dette to kjemperifler. Ingenting negativt å si om noen av dem! Her er det smak og behag som gjelder...

Link to comment
Share on other sites

bankontoen sier ja til begge deler, men jeg syntes sakoen er mer gjennomført, men er jo dyrere da....

 

har noen erfaringer med tikka t3en??

 

tror jeg kommer til å gå for sako 75en

 

åssen kikkert har dere å anbefale?

 

er kaps et bra alternativ??

 

leopold??

Link to comment
Share on other sites

bankontoen sier ja til begge deler, men jeg syntes sakoen er mer gjennomført, men er jo dyrere da....

 

har noen erfaringer med tikka t3en??

 

tror jeg kommer til å gå for sako 75en

 

åssen kikkert har dere å anbefale?

 

er kaps et bra alternativ??

 

leopold??

 

Hvis prisforskjellen ikke betyr noe for deg så vet jeg i allefall hva jeg ville gjort, med riktig valg så er dette er våpen du skal jakte og trives med i mange år frammover + en leopold på toppen, selv om jeg ville anbefalt deg å sett på Nikon kikkerter også. Jeg har en og er kjempefornøyd, forøvrig på en tikka :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har er faringg med Tikka T3 lite. Jeg har en i 223. med lyddemper i aluminium og rustfritt løp. Jeg kan ikke si annet enn at jeg er fornøyd, det eneste jeg noen ganger har tenkt er at jeg kanskje burde kjøpt den i seks og en halv. Slik at jeg kunne brukt den på elg- og hjortejakten i tillegg til på rådyr.

 

Det er to grunner til det, den ene er at en hendelse med kikkertsikte på jakta i fjor satte fokuset åp behov for reserverifle. Jeg har flere rifler, blant annet en 45-70, en 300 WM osv, men pga av dårlig tilgang til skytebaner i distriktet er det sjelden jeg får trent og skuutt inn flere enn to rifler, da er det fint om begge er allsidige.

 

Den andre grunnen er ammunisjon. Det er ubegrenset med rimelig treningsammo til 223., men få gode jaktpatroner.

 

Men det var jo ikek det du spurte om, sorry, selve riflen har fugert fint. Upåklagelig presisjon og funksjoner ellers er helt topp. Noe mer kan jeg egentlig ikke si, den funker og treffer der den skal. Da er jo mye gjort.

 

:-) Eystein

Link to comment
Share on other sites

men har dere noen erfarringer angående brukt kjøp?

 

 

Om du mener 16000 for rifle, kikkert og montasje; kjøp brukt rifle og ny optikk!

Mener du 16000 kun i optikk, ja-da er jeg litt misunnelig:-)

Link to comment
Share on other sites

Leuold er bra (og solide) greier.

Spørs hva du skal gjøre med rifla?? Jeg hadde nok kjøpt en brukt Sako og en Zeiss 2,5-10x50 fra XXL, da burde det bli noen kroner igjen til montasje, reim osv.

Link to comment
Share on other sites

hehe skulle ønske det var det ja, men det er samlet budskjett:P

 

jeg har sett på en leopold vx1 2-7 den virker jo grei nok, den er jo hvartfall billig..

 

er det no billig dritt eller er d bra?

 

takker for alle svar

 

Har du sett på Leupold European?

Jeg har en Leupold European-30 3-9x40 på mi rifle. Er storfornøyd med den. Jeg likte bedre European enn VX1, pga european har metriske klikk, det har ikke VX1. Og så har european klikk, VX1 har glidejustering (vertfall ikke den jeg så på..)

Link to comment
Share on other sites

men for meg er en leopold god nok tror jeg varfall.

 

åssen kikkert syntes dere jeg burde ha??

Hvis du skal ha kikkert med lav forstørrelse og i rimelig grei prisklasse - typisk jaktkikkert - hadde jeg gått for en ny. Vær kritisk! Gjør de gode investeringene nå, i stedet for å ende opp med noe du ikke trives helt med, og bytter ut om et år el to. Bruk/jaktkikkerter har jeg inntrykk av at jevnt over får litt røff behandling!

Link to comment
Share on other sites

Ett råd som ofte går igjen er "kjøp så dyr optikk du har råd til og spar på rifla"... vell.

Hva skal jeg si, kjøp en god ny rifle med en gang! Det er ofte en grunn til at det står ei billig brukt rifle i hylla til noen. Jeg vektlegger god presisjon, og da hadde jeg ikke orket å spare 2-3 tusen på å få en sako feks med ferdigutskutt pipe.

Kjøp en ny sako 75 hvis det er det du har lyst på, og sett på en Leupold,Meopta, Nikon, S&B, Khales, Zeiss eller hva du har råd til, alle disse er mer en gode nok til jakt. Og jeg hadde ikke hengt meg opp i om det er metriske klikk eller ikke.

Man trenger ikke noe det står Zeiss eller Swaro på for at det skal være bra saker.

Men styr unna de billigste alternativene.

 

Og monter kikkerten du velger i en egnet stålmontasje...

Link to comment
Share on other sites

Dersom bruksområdet er typisk elgjakt og rådyrjakt med hund, eller annen jakt som stort sett foregår når det er lyst er det aldri feil å velge Leupold, det er tross alt merket med færrest reklamasjoner. Har selv både tysk kvalitetsoptikk og Leupold, og under normale lysforhold så er Leupolden like god, er helst på bukkejakt og slikt toppoptikken kommer til sin rett. Personlig har jeg opplevd at tysk kvalitetsoptikk har gått i filler, det har jeg vel knapt hørt om angående Leupold. Men den ene gangen det skjedde var det ikke noe problem å ordne det på garantien (Schmidt&Bender). Når det gjelder Leupold så vil jeg råde deg til å gå for de litt dyrere modellene som vx-III, da får du temmelig bra optiske egenskaper og.

Link to comment
Share on other sites

Punkt 1. Du kommer aldri til å bli fornøyd, uannsett hva du kjøper. Ikke kast bort penger på ting du kommer til å bytte ut etterhvert.

 

Punkt 2. Tenk deg godt om. Hva ville du kjøpt om du ikke hadde trengt å tenke på hva det koster.

 

Punkt 3. Du kan sikkert skaffe noen kroner til. Kvitt deg med noe eller spør bestemor. Hun pleier å være lett å ha med å gjøre.

 

Punkt 4. Sjekk bruktmarkedet. Du kan få en Blaser R93 i 6mm BR for 10.900.-. Billigere å kjøpe nytt løp/ eller å kjøpe ett til, enn å starte helt på nytt senere.

 

Punkt 5. Sjekk med bestemor en gang til. Hun pleier å være snill med godgutten.

 

Punkt 6. Du har nå kommet frem til at en Blaser R93 med en Zeiss 3-12x56 er det du trenger.

 

Punkt 7. Ett løp til kjøper du med sommerjobben eller feriepengene neste år.

 

Punkt 8. Sjekke en gang til med bestemor. Kanskje hun vil låne deg de siste 12.000 kronene. Om du ikke har fått dem allerede. Om ikke selg moppen. Den trenger du ikke. Du skal ha bil snart.

 

Punkt 9. Du har fått i havn en avtale med bestemor. og fått deg en Blaser R93 offroad i 6mm BR med en zeiss 3-12x56 for 10.900 pluss 3500 for montasje og 14000 for kikkerten. Du har en helt topp børse med masser av pressisjon og muligheter for variasjoner. Ligger bla ett flutet løp i 308 til 5000.-

 

Punkt 10. Så kan de med Tikka T3 tactical super duper bare sitte der og være misunnelige på riggen din.

Link to comment
Share on other sites

takker for alle tips:D

 

hovedgrunnen til at jeg bytter rifle er fordi i fjor, da jeg var på jakt så gikk kikkerten dondass.

så lånte jeg ei rifle av min onkel, det var å ei mauser, med en leupold kikkert, å den likte jeg veldig godt..

 

så jeg kikket litt på forskjellige rifler, i beggynelsen var det sauer og sako som var mest i hode på meg, helst sauer fordi jeg er en meget aktiv baneskytter å har skutt med sauer i mange år....

 

da en kamerat kjøpte seg ei tikka, ganske mye billigere en sauer å sako så falt den å inn i tankane mine.

det ente opp med at sauer var litt dyrt, og blaser å sliker rifler har jeg alderig har sansen for, vet ikke helt vorfor men d er bare slik.

da var det sako å tikka som stod igjen, tikka ble litt billig sÿntes jeg, å da var det jo bare sako igjen med en grei kikkert som skal brukes til for det meste rådyrjakt med hund....

 

gleder meg til å få rifla nå, å få testa pesisjonen skikkelig osv...

 

så det skal bli topp :D

Link to comment
Share on other sites

Punkt 4. Sjekk bruktmarkedet. Du kan få en Blaser R93 i 6mm BR for 10.900.-. Billigere å kjøpe nytt løp/ eller å kjøpe ett til, enn å starte helt på nytt senere.

 

E forseint å vurderre denne uansett, sprang ned til onkel politi og fekk forandra søknaden. :D:D

Får na iløpet av ukå håpe eg, kjøpe dier, hylser og kuler imårå. glede meg.

Har og bestilt nytt løp ligger nå totalt på ca det samme ei ny koste.

 

Men poenget va at det finnes utroligt mye bra brukt, både av rifler og optikk, og eg meine forsatt at skal det spares penger så spar på rifla, og kjøp skikkelig optikk.

 

har ein kompis, han fant ei brukt cz te 3500,- lånte kikkert av meg til han fekk tak i ein brukte swaro i 2,5-10x40 te 8000,- rifla e litt tung, men han skyte forsatt bedre med den en den nye saueren han har kjøpt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...