Jump to content

Slaktebenk


jaktlykke

Recommended Posts

En slaktebenk er noe man enkelt kan lage selv (sier jeg som har en hendig svigerfar som fikser opp :D ). Vi legger hjorten på rygg i benken og flår alt unntatt ryggen mens den ligger der. Deretter taljer vi den opp i taket og tar resten av skinnet derfra.

 

Benken er i rustfritt stål og det er lett å rengjøre den etterpå.

 

6pgcg9t.jpg

Benken er solid - den takler fint voksne bukker på 100 kg ++

 

8gjhwlj.jpg

Her er de vitale målene

Link to comment
Share on other sites

Flott info dette, for å kverulere litt så heter det slaktekrakk. For de som ikke har tilgang til rustfritt stål og sveiseapparat så er det ganske enkelt og lage en i vanlige imp. terassebord og lakkere den med 5 strøk.

Her er min løsning som jeg i hovedsak bruker til hjort, rådyr og div. bygdeslakting av mindre dyr:

 

DSC02049.jpg

 

Mener den er en god meter lang og laget mest for hjort

 

 

DSC02051.jpg

 

Jeg kan godt lage en enkel arbeidstegning hvis det har interesse, materialene koster ca. 130kr

Link to comment
Share on other sites

Hiver dere hjorten oppi der etter at den er vommet ut, eller gjøres alt i benken?

 

Ellers så dette greit ut, spesielt med tanke på bekvem arbeidsstilling.

 

Det vanlige blir jo at men har vommet ut dyret p.g.a. at det kan bli store avstander og lang tid før man er hjemme, men det er selvsagt intet i veien for at man flår med vomma i hvis man har minimal transport og er rask å flå. Det bør oftest ikke gå mer enn ca. 45min. fra felling til vomma bør være ute, noen ganger kortere tid. Det er en drøss momenter som kan påvirke denne tiden, mest temp. og hva og hvor mye dyret har spist. En brunstbukk som nærmest er tom i vomma kan nok ligge lenge før den gasser seg.

Man kan nok ikke ta ut vomma mens dyret ligger på rygg oppi krakken, det må man gjøre etter at dyret er heist opp etter hasene, noe annet ville blitt et veldig griseri.

Min krakk er en tilnærmet kopi av de vi brukte når jeg jobbet som slakter tidlig på 70 tallet, dermed er den selvsagt bekvem å jobbe med.

Link to comment
Share on other sites

Kunne jo laget en tegning men tror det er like enkelt å skrive noen ord, jeg tok de strategiske målene på min krakk :

 

Bruk bildene jeg la ut og se etter.

 

Man bruker 4" terrassebord impr.

 

Total lengde på benene er ca 90cm

øverste ca 27cm skånes ned til ca 3,5cm

vinkel nede er ca 53°

 

4 bord på ca 95 - 100cm hvorav de 2 øverste avrundes i ene hjørnet i hver ende. (Disse 4 til å legge dyret oppi)

 

2 strebere på sidene til å avstive benene i lengderetning, tilpasses.

 

2 metallbånd eller annet til å avstive føttene i kortendene

 

Ønsker man å kunne slå sammen krakken til lagring kan man bruke et rør som hengsel i kryssningspunkter for benene og kjetting eller nylonbånd til avstiving i kortendene.

 

Bruk skruer og vær raus med lakk, gjerne 4 - 5 størk så er den lett å holde ren.

 

Håper dette ble forståelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...