Jump to content

Rekyldemper 375 h&h


Sixpointer

Recommended Posts

Har en kikkert med litt vel kort øyeavstand på 375`en. Ender ofte med et herlig kutt i pannen, spesielt ved harde ladninger med 300 grs kuler.

Så i stedet for å bytte ut kikkerten, så lurer jeg på å montere en rekyldemper i stedet, da kommer man mye blligere ut av det.

 

Så spørsmålet mitt er om det faktisk er tilfellet at rekyldemperen kan fjerne 80 % av følt rekyl, slik noen av produsentene reklamerer med?

Link to comment
Share on other sites

Hadde valget vært et mere egnet sikte kontra rekyldemper, ville valget vært enkelt: Nytt sikte.

 

Jeg har i flere år benyttet Nikon Monarc 1.5-6x42 på min 375 Ruger, og med en prislapp på vel 4000 hos XXL er det et godt valg.

Ble byttet ut da jeg fant en Leica ER 2,5-10x42 med retikkel #1.

Begge har 10 cm øyevastand.

Har også prøvd Zeiss Duralyt og Victory begge med 9 cm uten problemer av noe slag på samme rifla.

 

Er grunnen noe mer en kort øyeavstand på siktet, nemlig å redusere generell rekyl blir vel forholdet noe annet....

Link to comment
Share on other sites

En Vektor rekyldemper vil nok ta bort det meste av rekylen, men som alle rekyldempere øker den lydnivået mye. Jeg har hatt flere rekyldempere, men Vektor er i særklasse den beste jeg har prøvd, har også brukt den på jakt, men da er aktive hørselvern et must. Jeg ville nok heller gått for en ny kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kompis kjøpte hvær vår Remington 700 i 375h&h. Jeg kappet bare løp, mens han monterte rekyldemper. Det var en egenkomponert liten sak ifra børsemakeren. Ett lite rør på 7 cm, med fult av hull. Ganske tykt gods i røret vell og merke. Den hadde omtrent samme rekyl som en snill 308 win. Men en helt forferdelig smell :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

Hadde litt av samme problemstilling. Ikke problemer med kikkerten. Men en rekyl som med mitt våpen var ubehagelig på en måte som gjorde at jeg skjøt dårligere med denne rifla enn de andre jeg har. Vurderte ny, bløt bakkappe, men ble overbevist om at lyddemper var riktig svar. Har nå skutt opp en pakke med .375 og kan melde om en rekyl på linje med en litt hardt ladd 30-06. Endelig skyter jeg skikkelige samlinger også med .375! Kanskje det er svaret for deg også. Var forresten positivt overrasket over den begrensede lengden og tyngden på demperen. Ikke lengre eller tyngre enn den til min sønns 6.5. Kanskje svaret for deg også?

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Eg mener at du leder vekk kruttgassen slik at den ikke vil øke rekylen i våpenet med en god rekyldemper.

Eg kan aldri tenke meg at kruttgassen utgjør noe mer en 30-40% av rekylen resten er vekt av kule og akselrasjon kontra vekt av våpen.. så en god rekyldemper bør redusere rekylen med ca 30%

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan iallefall si at Vektor tar bort mye mer enn 30% - og jo mer kruttgass den har å jobbe med jo mer effektiv er den. Jeg hadde rekyldemper på en 375 H&H som ble brotsjet opp til 375 RUM, rekylen ble merkbart mindre med RUM'en enn den var med H&H, rekylen ble dempet så mye at det var mulig å ligge med tofot og prikke 15mm samlinger på bana med ei rifle som veide ca 4kg med kikkert - smell og munningsblåst var riktignok av en annen verden da ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...