Jump to content

Slipestein; Tormek T3 eller T7 ?


Trond C

Recommended Posts

Jeg lurer på å kjøpe en av Tormek sine to slipesteinmaskiner http://www.clasohlson.com/no/Tormek-T-3-slipemaskin/Pr406747000 eller http://www.clasohlson.com/no/Tormek-T-7/Pr309857000

 

Skal brukes til knivsliping, men gjerne også en og annen øks, ljå, gressklipperblad og annet som lar seg slipe. Den billigste koster 3000,- og den dyreste 5000,-. Minste stein 200x40 mm og 120 o/m, største 250x50 mm og 90 o/m. Hhv. 200 og 140 W motor. Største kan gå kontinuerlig, minste 30 av 60 min. Det siste betyr lite i seg selv, jeg driver ikke maratonsliping. To tusen i prisdifferanse er jo litt, og den største er en del større og tyngre enn den lille. Noen tanker om det er noe poeng i å gå for den største?

 

8899372548126.jpg

8897921286174.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har T7'en, veldig veldig fornøgd. Superenkelt å sette opp ein superskarp egg på kort tid. Eg har ikkje vore borte i T3'en. Men kan i alle fall anbefale T7'en.

Som sagt så lo eg godt når eg opna embalasjen og det første eg fant var ei pakke med plaster fordi tormek sharp, is very sharp hehe. Har brukt eit par av dei...

 

- Aslak

Link to comment
Share on other sites

Litt bedre arbeidsplass med øks på den minste dersom du ikke har øksejiggen (som uansett er noe upresis), og vasstrauget er mer intuitivt enkelt å få på plass på den lille.

Utover det har jeg et litt delt syn på disse maskinene, uten at jeg skal komme så nært inn på det nå. Men til gressklipper syns jeg smergel høres mer fornuftig ut. (Smergel er forøvrig undervurdert)

Få for all del en original avretter som passer på jiggstanga, uten denne er steinen en skygge av det den burde være i.l.a. en times bruk. Ved daglig bruk, med tilhørende avretting varer steinen ikke i årevis.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du kan bruke de samme jiggene er det neppe noen krise hvilken av de du velger, bare tenk på hvilken radius du får ved hulsliping. Kan hende at du ønsker 250mm for det? Begge har vel avtakbart trau så ikke steinen står i vann, rait?

 

Ellers kan jag bare bli med på skrytekoret, en kamerat har en slik som jeg kan låne, og det er et godt verktøy. Det er sikkert de som kan gjøre en bedre jobb med enklere redskap, men for oss vanlige dødelige er det vanskelig å slå resultatet fra en Tormek.

Link to comment
Share on other sites

Eg har brukt begge i jobben.

Til meg sjølv valde eg T7 som har 200 watt motor og det er eg glad for.

T3`n eg brukte hadde 120 watt motor og blei svak.

 

Tips

Stein må vatnast omlag i 10 minutt.

La alltid steinen tørka eit par dagar frostfritt.

 

Stor - større - størst er beste slipesteinen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...