Jump to content

Hundepeiler. Noen som anbefales?


Mikkel

Recommended Posts

Driver å vurderer å kjøpe en enkel peiler i størrelse som passer til dachs/tysk jaktterrier. Ikke noe fancy, bare en enkel sender og en enkel mottaker som gjør at jeg kan peile meg inn hvis bikkja drar på langtur. Så billig og bra som mulig :D . Hva finnes, til hvilken pris? Kanskje brukt?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er heldig finner du vel en brukt Knut Eden peiler til rundt 3000,- som fortsatt er godt brukelig..

Nye og med losindikator kostet disse mellom 5500,- og 6000,- nye når jeg kjøpte min for et par år siden.

Hva de koster nå er uvisst, men sikkert mindre siden Garmin ASTRO er det helt store nå om dagen.

Det er sikkert nok av folk her inne som er villige til å kvitte seg med gamle peilern om du legger ut en annonse på kjøp/salg sidene.

 

Fordelen med Knut Eden til Dachs er det lille halsbåndet og senderen som ikke veier mer enn 90 gram MED ett AA batteri.. rekkevidden ligger på rundt 3-5km om det er litt kupert og opp mot en mil i åpent landskap..

Dette er selvfølgelig også avhengig av batterienes tilstand og gjenværende levetid.

I kulda nærmere jul i fjor byttet jeg batterier annenhver gang jeg var ute for å være sikker på å ikke gå tom.

Om det var nødvendig er jo en annen sak, men om du får tak i Li-Ion

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er heldig finner du vel en brukt Knut Eden peiler til rundt 3000,- som fortsatt er godt brukelig..

 

Og hvis du handler direkte fra Knut Edèn sjøl kan du ende opp med å få en ny til mindre enn den prisen - jeg betalte 3250,- i svenske kroner (dvs 2600 norske) på messe i fjorsommer. Uten losindikator. Men da kjøpte jeg og kameraten hver vår...

 

Kan forøvrig legge til at jeg ikke er så enormt imponert over peileren - i forhold til Televilts gamle Hundra føles den veldig billig. Blant annet har jeg hatt en del kontaktproblemer med batteriet i senderen. Den er veldig følsom for fukt/kondens. Hundra'n går og går og går....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...