Jump to content

Bruk av "Fast Reticle Adjustment"


seawolf

Recommended Posts

Gamlingen (meg) treger litt hjelp og informasjon.

Rett før jul fikk jeg tak i et Leica kikkertsikte, ER 2,5-10x42 med retikkel #1 og det som Leica kaller Absehen-Schnellverstellung eller Fast Reticle Adjustment.

 

Sikte står nå på min 375 Rugar Africa, og behovet for en slik hurtigjustering slik jeg jakter (og med mitt syn), er bortimot lik null.

Imidlertid har jeg lenge vært på utkikk etter et slikt sikte med #1 retikkel, så det ble kjøp.

 

Jeg tror jeg skjønner sånn i grove trekk hvordan dette skal fungere, men trenger litt mere forklaring få hvordan en kan dra nytte av denne hurtigjusteringen når hold strekkes en del.

Jeg har fått hjelp her på kammeret til å beregne kulebane for aktuell ladning.

Egentlig er jeg mest lysten på å sette på en tapebit og glemme hele greia når rifla er inskutt slik jeg vil ha den, da jeg er redd jeg uforvarende kan forandre instillingen i kampens/jaktens hete.

 

Leicabdc003.jpg

Leicabdc001.jpg

Leicabdc004.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kulebanetabellen din må være i samme enhet som kikkerten, altså 1/4MOA.

 

Mål avstand, sjekk tabellen for antall klikk opp til aktuelt hold.

 

feks 220 meter = 8klikk.

 

vri 8 klikk(riktig vei), skyt.

 

Tren på banen, bli vant til kikkerten og verifiser at tabellen stemmer med beregnet kulebane.

 

Jakt.

Link to comment
Share on other sites

Takk takk...

Har lest tråden til Sako 30-06 (savner forøvrig den herremannen stort her, hadde også gleden av å møte han i Trondheim ved en anldning)

Noe tror jeg at jeg forstår, men det meste blir for vanskelig med 8 års skolegang og resten i livets skole.... :?

 

Etter som mitt sikte har skala i MOA og lengste hold for morroskyting blir 300m, velger jeg å se bort fra MIL, ølbokser, skinner, Salamons brønn, Archimedes og matematiske formler :wink:

 

Skyter jeg inn med 1 MOA overslag (29 mm, eller 30 mm for å gjøre det enkelt for meg selv) på 100 meter, er det da bare å klikke seg i vei med utgangspunkt i kulebane og at ett klikk (1/4 MOA) tilsvarer 7,3 mm i høydejustering?

Om jeg da har et kulefall på 120 mm på 200 meter, må jeg da opp med ca 16 klikk for å være noenlunde i senter?

 

OT: Hodet mitt er innstillt på å tenke kulebane, overslag og kulefall i mm, (på samme måte som lengde på båter er i fot, mens bredde er i meter/cm...rart, men slik er det.

Hvis noen sier at båten deres er 10,8 meter blir jeg usikker, men sier de 35 fot, detter alt på plass :) ).

Link to comment
Share on other sites

tilsvarer 7,3 mm i høydejustering?

På 100m ja, 14.6 på 200m, således at du må opp 8 klikk for å være i senter på 200m.

 

Send meg kule og utgangshastighet, så skal jeg sende deg en klikktabell. X klikk på nn meter, Y klikk på mm meter, osv.

 

Hodet mitt er innstillt på å tenke kulebane, overslag og kulefall i mm

Tror det der kommer an på hva men vokste opp med, jeg er "innskrudd" på å stille siktet, og overslag (i cm) og kulefall sier meg 0. Jeg må ha det i vinkler som jeg kan stille på siktet eller holde på et retikkel. Det er jo to måter å gjøre det samme men vinklene er uendelig mye kjekkere når en skal skru sikter.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...