Jump to content

Periodesteking?!?


arne mo

Recommended Posts

Til tjukke og litt "vanskelege" steikar, særskild av vilt som lett kan gå frå rå og dvask til gummi på eit augeblikk, foretrekk eg å berre syde på langsom, langsom varme (rundt 70) gradar, etter ei god bruning. S-V er ein enklare måte å få det til på, men då må eg ha enno ein kjøkkendimp. Trinnlaus justering på komfyrtoppen hjelp masse. Periodesteiking virkar veldig omstendelig for meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En riskoker og en termokontroller og du er i gang med sous vide. Her koker jeg to 250 grams mørbradbiffer av Gildes såkalte langtidsmørnede, til 59 grader i en times tid. Her på starten, temperaturen kommer opp på innstilt nivå ganske raskt, og forblir der svært nøyaktig hele tiden. Biffene får da samme kjernetemperatur, holder seg der, blir perfekt inni, oppunder medium her, så krydring og en svært kjapp tur på varm stekepanne, og ferdig mat :D

 

file_zps64c17a8d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Putewatt ja :D

 

Jeg har kjøpt denne sous vide kontrolleren hos Auber Instruments i USA: http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=44

 

Husk at det kommer norsk MVA på prisene inkl. transport, selger er positiv og denne posten blir av og til ikke så høy.

 

Instrumentet har en temperaturføler og kan styre temperaturen på apparater som ikke trekker for mye strøm, egner seg ikke til kokeplater, men til riskokere og lignende. Som du ser av nettsiden har de mye artige greier, jeg har også en som styrer et Bradley røykeskap, den regulerer skaptemperatur, kjøttets kjernetemperatur og røykesekvenser. Og en eksosgasstemp.måler til bilen. Det blir litt nerdete til tider, men artig å holde på med :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...