Jump to content

Lee Challenger 50th Anniversary Ladesett erfaringer? moen?


SniperElite

Recommended Posts

Kjøpte settet selv for noen år siden og har aldri opplevd noe spesielt gæli med det jeg. Lader ikke hver dag, men det blir et par, tre hundre skudd i året.

 

Det er imidlertid noen av tingene jeg har byttet ut:

 

Kruttvekta - byttet til digital. Men det hadde jeg nok gjort uansett hva slags sett jeg hadde kjøpt. Blir for fiklete.

 

Tennhettelommebørsta - byttet til RCBS med "bust". Synes den er bedre.

 

Tennhetteisetter - byttet til en RCBS håndholdt (kjøpt for en femtilapp brukt). Greit å sette i tennhetter med pressa, men den automatiske materen er bare fjas. Synes jeg har bedre kontroll med den håndholdte. Men bruker jo pressa og, for jeg har kun til små hetter til den håndholdte.

 

Det finnes bedre sett der ute, i hvert fall sett som gir mer kvalitetsfølelse, men det er det absolutt billigste, og det er helt greit for hjemmeladeren som ikke skal ha en liten fabrikk på laderommet. Synes absolutt det er verdt penga. Du MÅ ikke bytte ut noe egentlig, men det skjer lell. Det hadde sikkert skjedd med andre sett og, men da hadde man brukt mer i utgangspunktet!

 

Kruttmålet er greit, men jeg har kjøpt et Lymanmål i tillegg. Synes Lee sin (i plast - ikke akkurat kvalitetsfølelse) ikke er helt hundre prosent på de små vektene (13 - 24 grs, som jeg bruker til .222). Til .308, som jeg også lader, går det helt fint. Varierer + - 0,3 grs. Kan ha litt å si på N-110 og små kuler i .222 (i hvert fall i mitt hode...).

Link to comment
Share on other sites

Kommer ann på hvor mye du skal lade. Mer enn 1000 pr år så hadde jeg gått for noe annet.

 

Kruttmålet er meget presist, og mye bedre en skiten RCBS produserer til over tredobbelt pris.

 

Vekta er grei og stille inn, ok i bruk. Men går den i bakken er det game over.

 

Pressa laget flotte patroner med god presisjon i mange år, før rcbs ble kjøpt. Savner enda Lee kruttmålet.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke laddet mange patronen med min lee så holdbarhet skal ikke jeg uttale meg om. Er en veldig kurrant presse. Lett å få opp å gå, og har ikke hatt noen problemer med de 500 patronene jeg har laddet. I henholdsvis 6,5, 308 og 9,3.

 

Vekta fant jeg fort ut at jeg ikke orket å bruke. Kjøpte derfor en digital rcbs vekt. Tennhetteisetteren liker jeg også godt og får det samme resultatet hver gang. Men så "freser" jeg også tennhette hullet hver gang ny skal settes i. Tennhettemateren funker bra når man blir venn med den. Det meste utstyret er av plast og kjennes veldig billigt ut, men det funker.

 

Vær klar over at du blir helt sikkert å kjøpe mye annet utstyr etter hvert som du kommer igang med laddingen, men som begynnersett så gir jeg Leesettet tommelen opp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...