Jump to content

Norsk svart elghund


bukkaerik

Recommended Posts

Gratulerer med svarthunden bukkaerik. :D

 

Er kjempeklar for å få en svarthund i huset sjøl også. Nå håper jeg bare at en av oppdretterne som har parring med avlshundene sine i disse dager er villig til å selge meg ei tispe. Virker som at 8 av 10 valpeinteresserte vil ha tispe, så sjansene er ikke all verden. Men jeg håper i det lengste. Er ikke fremmed for å få i hus en hannhund heller, for NES skal det bli. :)

 

En Kammer NES-Klubb høres ut som en plan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Her telles det dager nå for tida. (Vel. Har egentlig gjort det siden jeg tok første kontakt med oppdretter,.. dagen etter parring)

Ventetida til valpen er "henteklar" har vært laaang.

Jeg har vært så utrolig heldig å fått tak i ei svarthundtispe-valp på Østlandet som nå er ca fem uker gammel. :D

Foreldrene er mildt sagt godt premiert, så forventningene er store når det gjelder jaktegenskaper og eksteriør .

Link to comment
Share on other sites

Artig at svarthunden har sine tilhengere!!:) Har ei tispe på snart 13 år. Født på 55-års dagen til D-dagen. Grå i skjegget, og litt roligere, men fortsatt veldig livat og glad. Litt for lita til å få 1. Premie på utstill i voksen alder(fikk etpar som unghund) men veldig hendig format i heim og bil!:) Helt perfekt etter min smak og erfaring til jakt på hjortevilt. Og mye hund pr gram for å si det slik. Oppdretteren jeg kjøpte av hadde lang erfaring m svarthund og rådet meg til å være veldig konsekvent og bestemt m henne fra ho var hvalp, og det viste seg å være et godt råd. Husker han fortalte at han kjente svarthunden som veldig livat og sta, men at de ble litt "tammere" når de hadde fått 3 år på seg, eller når tispa hadde fått første kvalpekullet. Har hatt flere gråhunder, og rhodesian ridgeback, men ingen så hard i skallen som denne. Måtte virkelig kjøre den harde linja innimellom da ho var ung. Ga seg ikke uten motstand, og har fortsatt en sterk tro på seg sjøl i forhold til f.eks. andre hunder. Alltid kjempeglad i mennesker. Fantastisk familiehund!!, og veldig god bandhund. Godkjent ettersøkshund på hjortevilt, og godkjent ettersøkshund på bjørn. Ho jaktet absolutt alt mulig i yngre dager, og kunne f.eks. sitte i timesvis og lose på et ekorn. Er blitt LITT mer selektiv m åra, men det går vel også på at vi to kjenner hverandre godt etter mange timer i skogen. Det klikker fortsatt konsekvent i hue på henne når ho ser ei katte. Ho var faktisk nesten litt i heiteste laget på bjørnetest i Orsa. Og må innrømme jeg var LITT fornøyd da de svenske dommerene kalte det vesle dyret mitt for "krutpaketet" og "svartkrutet" etter testen. De få gangene jeg har sporet bjørn m henne har hun vært forsiktig og mye mer årvåken enn når det er hjortevilt. I dag er hørselen veldig sterkt redusert, og ho mistet mesteparten av synet på ene øyet etter slåsskamp m ei gråhundtispe i yngre dager, men ho er like trygg, positiv og blid som ho alltid har vært. En perfekt hund for meg, sjøl om jeg noen ganger har drømt om at ho kunne apportere i vann... :D Lykke til som svarthundeier!:) En levende og flott hund med mye karakter, og faktisk nesten urnorsk kan man kanskje si. Du har virkelig mye å glede deg til hvis hunden får være en del av familien fra starten av!:)

 

PS: Hvis noen har erfaring m svarthund og bjørn er det interessant å få høre litt om det.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Noen som har råd angående jakt med bandhund i bratte vestlandslier? Å ta ut dyr og deretter følge sporet, er håpløst, hjorten slepper deg ikke innpå seg via sitt eget spor. Hva gjør dere når dere tar ut dyr? Her snakker vi ikke om østlandsterreng der det er flatt med stabil vind, men om bratte lier med slik profil ; V. Det gjør det vanskeligere å ta hunden av sporet, for deretter å rundere for å få overvær av dyret. Fryktelig bratt og vanskelig med andre ord. Håper på gode råd fra erfarne vestlandsjegere med bandhund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...