Jump to content

Jaktdiopter på dobbeltrifle


blundby

Recommended Posts

Det der er en veldg god løsning!

 

Den er også mye raskere enn skur, i tillegg til at man ser hele målet og det rundt.

 

Rart ikke flere går for denne løsningen? Mulig svar kan være at det fordrer en stokk som passer veldig bra. Det er de færreste i dag som sørger for å få stokken laget på mål.

Link to comment
Share on other sites

Går det ikke an an å kappe hele dipoterbasen horisontalt, og deretter frese et svalehalespor i bunnstukket med motsats på den øvre delen? Det vil gjøre det mye lavere, og samtidig bringe diopteret opp litt mellom vingene? Det vil uansett være beskyttet, mer av omgivelsene synlig, og du får en montasje som er justerbar sideveis. Dette koster litt, men jeg vil si det er verdt det på ei børse som er såpass kostbar allerede...

 

Litt merkelig at den ikke har denne justerignsmuligheten allerede, men kanskje det beregnet på korn som sitter i svalehalespor sideveis?

Du får ikke tak i et diopter som er litt lavere, som har sideveis justering, OG kommer for montering på en slik base som sitter på våpenet?

 

Jeg har funnet ut at jeg ønsker en slik løsning om jeg får meg ei dobbel som jeg tør modifisere med slik base..

 

I mellomtiden skal jeg ha meg et Rigbydiopter på Mauseren. Jaktdiopter er sterkt undervurdert!

Link to comment
Share on other sites

Joda det er stillbart, men kun når diopteret sitter mye høyere. Det vil si da skyter jeg alt for høyt (må da bytte forsitke) og det passer ikke kolben så bra som når diopteret er lavt. Diopterhullet sitter på toppen av en skrue som går på langs gjennom bunnen av siktet. Orginalt er ikke skruen satt dypere enn til basen og det var dermed stillbart horisontalt. Nå er det helt låst ettersom skruen er satt helt ned til bunn (og er avkortet ganske mye) for å få hullet ned langt nok.

 

I forhold til å kappe basen horisontalt, kanskje det er mulig, men da begynner moddingen å komme på et nivå som for meg er tegn på å se etter en annen løsning. Det er også et problem med at gjengene til diopter-skrua sitter i basen..

 

Da vil jeg nok heller få et spesiallaget diopter fra bunn av. Eller basert på et annet design. Uansett er jo 5 cm til venstre lite å stresse med med en dobbeltrifle på 100m, men man blir jo litt perfeksjonist ikke sant? ;)

Link to comment
Share on other sites

Mye bedre oversikt med jaktdiopter! Express sikter blokkerer svært mye av synsfeltet... Den eneste fordelen med jaktdiopter er etter min mening bedre oversikt. Skyter ikke mer presist, men kan være raskere... Må ikke forveksles med dioptersikter på banevåpen (blokkerer synsfelt og lite hull).

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan det være raskere på target aquisition enn åpne sikter på nært hold?

Det er jo peke med tuten og dra av.... Du får raskere korrekt anlegg men det vil jo ta lengre tid å finne målet når du må titte igjennom et hull?

 

Jeg har bestilt diopter selv jeg, men for ren bush-skyting på 5 meter tror jeg man ville vært mer komfortabel med åpne sikter.

Link to comment
Share on other sites

Joda det er stillbart, men kun når diopteret sitter mye høyere. Det vil si da skyter jeg alt for høyt (må da bytte forsitke) og det passer ikke kolben så bra som når diopteret er lavt. Diopterhullet sitter på toppen av en skrue som går på langs gjennom bunnen av siktet. Orginalt er ikke skruen satt dypere enn til basen og det var dermed stillbart horisontalt. Nå er det helt låst ettersom skruen er satt helt ned til bunn (og er avkortet ganske mye) for å få hullet ned langt nok.

 

 

Bytt korn.

Hva med å file av eller legge på i klørne på diopteret?

Link to comment
Share on other sites

Jaktdiopteret er mer effektivt enn skur og korn gitt at hullet i siktet er stort nok.

 

Er det stort virker det som en ghost ring, og øyet vil ubevisst plassere kornet i midten helt av seg selv. Dette fordrer en stokk som passer bra. Gjør den det, så trenger man ikke tenke på å sikte en gang, bare legge an, plassere kornet der man vil treffe og presse av.

 

Om man leser bøkene til bl.a. John Taylor så får de ikke lovprist dette siktet nok, så lenge det har stort hull, og Taylor var sågar villig til å parkere dobbeltrfila si for godt om han måtte velge mellom den med skur og korn på, og sin .416 Rigby med et slikt ghost ring på.

Det sier litt.... Ingen var vel mer opptatt av dobbeltrifler enn ham!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...