Jump to content

Helmantel og Homogen kule i 3006 Tikka T3 ss


caveman

Recommended Posts

Jeg har funnet ei kanon ladning til papp, sierra mk 168g og 60g vv 160. Men det jeg sliter med er å finne helmantel som går likt, har fått bra presisjon med barnes 150g ttsx men den går ikke likt med mk.

 

Noen som har tips og erfaringer, glem jakt mach og oryx, di går heller ikke likt :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 45 grain VV N-150, bak ei 180 grain Sierra MK kule. I forhold til jaktammo'n, Federal Fusion 180 grain, ligger treffpunktet jevnt på 9-er kl 2. ( Så sant jeg klarer å holde børsa rolig og trekke av kontrollert :roll: )

Hylsene er Amerikan Eagle, og jeg har nå ladd om den ene pakken 10 ganger, trimmet de 3 ganger, uten at det er antydning til materialtretthet. Skal bli spennende å se hvor mange omladninger de tåler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk det til med 168gr Sierra MK og 168gr TSX ladd til samme fart med N160. Du kan tåle et lite avvik med storviltkula og skyte inn med fuglekula.

Fant frem til beste ladning med Matchking og brukte kronografen til å lade opp tsx til samme fart, og da ble treffpunktet likt (på 100m). TSX går like bra som MK i den mausern.

 

Skal du ha hull i hull på alle hold tenger du i tillegg flaks tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk det til med 168gr Sierra MK og 168gr TSX ladd til samme fart med N160. Du kan tåle et lite avvik med storviltkula og skyte inn med fuglekula.

Fant frem til beste ladning med Matchking og brukte kronografen til å lade opp tsx til samme fart, og da ble treffpunktet likt (på 100m). TSX går like bra som MK i den mausern.

 

Skal du ha hull i hull på alle hold tenger du i tillegg flaks tror jeg.

 

 

Hvilke ladedata har du? :D:D

Link to comment
Share on other sites

Litt av poenget er å finne den ladning som gir best presisjon med fuglekula, og så lade storviltkula til samme fart og forhåpentligvis god nok presisjon. Du trenger ikke treffe samme klistrelappen med elgkula, elgen i Nordland er da ikke så liten. Du skyter inn med fuglekula.

Her må det prøves. Jeg brukte 60gr N160 til TSX og 60,5 til Sierraen. TSX gir i noen våpen lavere trykk, andre våpen høyere enn forventet. Og dette er krutt fra 2001, som kanskje ikke er veldig likt det du evt har. Jeg har opplevd stor variasjon på N160 og har sluttet å bruke det. :x

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...