Jump to content

På 15meter'n med guttungen i dag


GLarsen

Recommended Posts

Tok med meg eldstemann på 6 til innebana i kveld, han ville prøve å skyte. Han har såvidt prøvd luftbørse før.

 

I kveld så fant vi ei rekrutt rifle, som han bar selv, og 5 skudd. Litt kjapt om liggestilling og litt "mas" om sikkerhet underveis. Det første skuddet skuddet i 1'ern på pappskiva, de to neste i treverket, før han fant igjen blinken, en 6'er før han fikk en 9'er. Han var kjempe fornøyd, og jeg var en stolt far da ja :D Så har må det skytes mere framover.

2013-01-08-134-2_zps9506899e.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg er med i Åsheim Skytterlag. Vi holder til litt sør for Lillehammer. Det var en skytterskole i høst/vinter, der var det 10årsgrense, men det var mest for å være sikker på at elevene klarte å følge kurset :) Så vidt meg bekjent, så har vi ingen nedre aldersgrense, men de yngste er somregel barn til aktive skyttere.

 

Holder du til i nærheten, eller skal hitover, så bare ta kontakt, så skal da guttungen få skyte :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

om man ikke klarer å få de små til å skyte ofte pga bane så er det viktig at de får prøve en gang i blant og forbinner det med noe kjempe gøy.

 

hatt med meg niesen min på 7 flere ganger å skutt luftpistol. så lenge boksene falt innemellom var det kjempe gøy.

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at det er noen foreninger som nekter å la en unge skyte så lenge en voksen står vedsiden av å passer på.

 

Her i huset var minste man 4 år når han fikk skyte med 22lr, om de bommer så nevner du ikkje det på en negativ måte, du skryter av de :D

 

Og mellomste var vel 8 år når han fikk skyte med hagle :D Det var ikkje fult så gøy som 22lr på grunn av rekyl.

 

Og elste jenten måte eg dra med meg fra bjf sin bane på kismul, for der var det for gøy, og hon traff noen leirduer også:)

 

Hele gjengen her hjemme har vert på sikreskurs som vi i ajff hadde for de små. Dette i tillegg ka eg har lært de, så ta de med ut å skyt :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar og invitasjon! Utelukker aldri en tur til Lillehammer:)

 

Fra det jeg kan lese på nett er det organisert tilbud i de fleste Skytterlagene for barn over 10 de fleste steder, men som dere sier bør det ikke være noe problem for yngre skyttere å prøve seg så lenge en habil voksen skytter står ved siden.

 

Husker selv hvor morro det var å bli med Pappa på skytebanen når jeg var liten, atmosfæren, smellene og stemmningen. Selv om mitt første skarpe skudd var med 7mm Remington Magnum, med ei rifle jeg knapt klarte å bære - så sitter kun de gode minnene igjen.

Link to comment
Share on other sites

Fra det jeg kan lese på nett er det organisert tilbud i de fleste Skytterlagene for barn over 10 de fleste steder, men som dere sier bør det ikke være noe problem for yngre skyttere å prøve seg så lenge en habil voksen skytter står ved siden.

Som en i naboskytterlaget her sa: "10 år - men vi er veldig flinke til å runde av", 5 rundes vel opp til 10?

 

Det som er viktig er at de kan høre på voksne, ikke alle barn kan det har jeg funnet ut.

Organisert skyting i skytterlaget er et tilbud de fleste steder fra 10 år, eller "fra de kan oppføre seg og høre etter" - iallefall en del av tida... Det som IKKE går, selv med over 10 år, er den type "organisert aktivitet som barnevakt" som en ofte ser i andre idretter. Foreldrene må være med, og iallefall til en viss grad være interessert og forstå sikkerhetsregler og slikt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

I mitt skytterlag har vi ikke en eksakt nedre aldersgrense for å trene, men unger under 10 år må ha med en voksen. Den yngste som trener fast her, er snart 6år. Han skyter med støtte, og trenger bare hjelp til siktejustering. Unger klarer mye, hvis de bare vil. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...