Jump to content

Blande hylser fra to forskjellige rifler ?????


Mikko

Recommended Posts

Det har kanskje vært diskutert før, vet ikke, men:

 

Jeg har to rifler kamret for samme patron. Har brukt Norma / Lapua hylser i den ene, og Winchester i den andre. Er også veldig flink å holde orden på hylsene etter hvor mange ganger de er skutt / trimmet osv. Bruker engangsskutte til jakt, deretter blir de brukt til baneskyting.

 

Men jeg begynner å lure på om jeg skal gi f...... i å skille på de to våpnene. fortsette med sortering etter antall ladinger / trimming osv. men bruke ammoen om hverandre i de to riflene.

Jeg bruker body-die, så alle ferdig ladde patroner er innenfor spesifikasjoner.

Nå har jeg f eks ladet opp 50 jaktskudd i Winchester-hylser. Da kan jeg likegodt skyte dem i begge riflene ????

 

Hva er det evt som påvirkes, levetiden på hylsene / antall ganger jeg kan lade om ???? Jeg er ikke den som tyner flest mulig ladinger ut av hylsene, så det kan jeg i så fall leve med.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke skjønne annet enn at du greit kan bruke disse i begge våpnene så lenge du bruker helpressing.

Tror også at du må necksize for å øke levetiden på hylsene, samt det vanlige renholdet av hylsene da. Mulig det med necksizing er noe jeg innbiller meg, men jeg necker alle hylser jeg selv bruker. Når jeg lader for andre helpresser jeg. Det hender jeg helpresser jaktladninger til meg selv også, men tror det er lenge siden nå.

Link to comment
Share on other sites

Ved helpressing er hovedpoenget med å skille hylser at man kan justere dien perfekt etter kammeret, hvis du ikke gjør det per i dag har du ikke noen store fordeler å hente ved å holde hylsene separat. Det er en fordel om kamrene er nogenlunde like, men så lenge du følger med på hvor mye de strekker seg burde det ikke være noen risiko.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tre rifler i .308w. To Tikka M55 og ei Win. M70 Featherweight. Hadde ei plan om å skille patroner til hver enkelt rifle. Men fant ut at det er j.... praktisk å droppe det. Så nå helpresser jeg hylsene og de kamrer fint i alle riflene. Presisjonen er også god i alle tre, men et lite knappenålshode bedre i Sporteren.

Link to comment
Share on other sites

Med egne hylser til hvert våpen kan en justere dien så de akkurat kamrer, dette kan gi bedre presisjon og ikke minst bedre levetid på hylsene. Presser man de ned nok vil de kamre i alle våpen, men da med forskjellig pasning. Normalt sett burde ikke det være noe stort problem, men i ekstreme tilfeller må man nok inngå ugunstige kompromiss. Så jeg vil i det minste sjekke ut ting litt så man vet hvor i landet man ligger.

Link to comment
Share on other sites

Mayer: Du mener vel omvendt, at man må skille på hylsene når man bare necker, mens man kan blande i hytt og pine om man helpresser? Det er svært skjeldent en halspresset hylse går i et annet kammer. Om den gjor det, går den ikke i den andre rifla igjen, det er brennsikkert.

 

Edit: Når jeg las en gang til skjønner jeg hva du mener, du har helt rett selv om jeg alltid presser så de passer alle kammer om jeg tar meg bryet med å helpresse. Latmannsmetoden min er å necke til de forskjellige børsene. Mer sorteringsjobb, men mindre vasking av hylsefett...

Link to comment
Share on other sites

Som du sier er man med halspressing i praksis låst til ett våpen. Men selv med helpressing er det en fordel å tilpasse hylsene til et kammer fremfor å presse nok til at de kamrer i alt av våpen. Hvis kamrene er relativt like (som de bør være) er tapet lite, men har man stor forskjell vil man måtte presse ned unødvendig mye. Det enkleste vil vel være å teste skutte hylser fra alle våpen i de andre, da finner du fort ut hvilket kammer som er rommest. Juster så dia først for dette våpenet, deretter de som er trangere osv så ser man fort hvor stor forskjellen er.

Link to comment
Share on other sites

Takk for raske svar ! Dette var det tydeligvis noen som hadde tanker om, takker for det.

Tror jeg ender opp som mork, det er uhyre upraktisk det systemet jeg har hatt, og i tillegg kan du ikke plutselig teste godladningen fra den ene børsa i den andre, du må lade den spesiellt i de andre hylsene............

 

Tror jeg skal forske litt, og så bruke hylsene i begge våpen heretter !

Takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...