Jump to content

Nyttig info for alle som skal reise i utlandet på jakt


villreinjegeren

Recommended Posts

Hvis noen jakter bjørn i Sverige så vær ops at det finnes strenge eksportrestriksjoner på bjørnekjøtt fra Sverige!!!!

 

De må søkes utførselstillatelse og det tar laaaang tid, regn med minst en måned å få en slik søknad gjennom systemet!

 

Bjørnetrofeer ( Skinn og skalle ) skal være merket med chip og følges av de "riktige" papirene (CITES). Og i prinsippet så skiller ikke de svenske myndighetene på trofeene og kjøttet!! Dette gjør at det kan bli praktiske problemer forbundet med å få kjøttet til Norge. Damen som satt med bjørn som saksområde ble storligen overasket da hun fikk vite at jeg ønsket å ta med bjørnekjøtt til Norge. Hun lurte på hva jeg skulle med det??? "Spise det!" sa jeg. Og svaret kom kontant: "Neii, ingen eter vel vel bjørnkjøtt inte!!?!!" Og det fra "Jordbruksvärkets" ekspert på bjørn og bjørnejakt!? Vel hun var sikkert en "noll-åtta"! Men likevel?

Link to comment
Share on other sites

Bjørnekjøtt er aldeles nydelig ! Det er nesten det eneste viltslag som faktisk er både mørt og saftig når det er gjennomstekt. Villsvin er tørrere. Hvis man ikke vil ete dyr som har en frynsete appetitt så kan du like godt luke ut hummer, krabbe, reker og en mengde fiskeslag. Kyr, og sau går og beiter gress oppi sin egen dritt, for ikke å snakke om grisen...

Husker en historie om en dame jeg kjenner som var med sin mann på forretningstur til Taiwan. Hun er skeptisk til utenlandsk mat generelt og hun spiste nesten utelukkende fisk på turen. Fisk er fisk tenkte hun- Helt til de var med på en omvisning på en kyllingfarm. Burene der var montert oppå store kar med- FISK ! Ingen tvil om hva fisken levde av. Hun spiste kun ris resten av turen, kan du skjønne det ?? :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Har vært en gang i Canada og en gang i Russland på bjørnejakt og har fått bedskjed om at ingen spiser bjørnekjøtt. Når jeg i høst var på padletur i NWT i Canada og var innom Roger Catling (ulvejeger'n som Larsen Monsen besøkte) fikk vi bjørneburger av svartbjørn og den var kjempegod. Han mente det var det beste kjøttet, men tror han kokte kjøttet en god stund i hvertfall :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...