Jump to content

Trenger hjelp til revejakt spørsmål


freezingduck

Hvilket kaliber for småviltjakt?  

59 members have voted

  1. 1. Hvilket kaliber for småviltjakt?

    • .223
      22
    • 22-250
      7
    • 6,5x55
      22
    • 17 hmr
      8


Recommended Posts

Har prøvd meg en par ganger på revejakt, og blir å intensivere jakta utover vinteren.

Jula har frigjort midler til nye invisterninger, hehe:)

Tenkte faktisk jeg skulle ta vare på skinnene, om ikke annet for morrohets skyld.

Har les opp og ned anngående kaliber til toppfugl, og revejakt.

 

Liker best utfordringen med å skyte på lange hold.

 

Har sett på rifler i .223 og 22-250 ladet med varmint kuler.

 

Ser at kristoffer clausen jakter med en 202 i 6,5x55.

 

Er 6,5x55 like god på rev og toppfugl med riktig kule valg?

 

Skyter 140gr a-max i sauer 200 som dfs våpen.

 

blir å kjøpe en 202 eller R93 i et revekaliber, da garderoben er smekk full;)

 

Liker ideen med 6,5x55 da denne kan jeg bruke til all annen mulig jakt også, selv om jeg har jaktrifler i 308.

 

Liker r93 veldig godt, men jeg har løse magasin i alle mine andre rifler, og liker muligheten til å kunne smekke inn 5 nye skudd på 3 sekunder.

Har bare bare opplevd en gang at jeg har skutt tomt, men liker å kunne sette magasinet inn med tomt kammer når jeg tusler rundt, for å kunne ta et ladegrep hvis jeg ser noe, eller ta ut hele magasinet når jeg forflytter meg blandt bebyggelse.

 

Har ei benelli supernova med 66cm løp som jeg bærer i hånda, har normalt rifla på ryggen.

Har tenkt på å kjøpe meg ei hagle ala spx defender med 46cm løp for å tusle rundt i skogen med.

Link to comment
Share on other sites

Skyter 10-20 rever hver sesong med 6,5x55, alt avhengig av hvor ofte jeg kommer meg ut på lokking. Ammunisjonsvalget har landet på Norma Jaktmatch (Fågel/Elekron), en butt helmantel. Kula har fungert upåklagelig for både min og revens del, altså reven blir liggende på skuddstedet. De fleste, slik jeg har forstått det, sverger til V-max og lignende hurtiggående og hurtigekspanderende kuler.

 

Selv er jeg strålende fornøyd med å ha en patron jeg kan bruke både til matvilt og rev uten at det blir for mye søl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...