Jump to content

Hva er så spesielt med denne V-max ammoen?


MrControl

Recommended Posts

I mellom alt arbeidet rundt denne snøstormen vi har hatt de siste dagene her i sør, har jeg sittet på kammeret og lest litt, og kommer til stadighet over V-max som en ammo helt for seg selv("Reven hadde ikke falt hadde det ikke vært v-max"). For en som ikke har brukt eller har noe spesiell kjennskap til denne ammoen, så lurer han på hva som er så spesielt og annerledes med denne ammunisjonen i forhold til andre? Har jeg gått glipp av noe?

Link to comment
Share on other sites

Stemmer. Vmax er en ren varmintkule. De er perfekte i småkalibre som feks .222 og .223. De minste variantene, som feks 40 grs, går sjelden gjennom reven, og pelsen blir fin. I smådyr, som rotter, blir ikke pelsen såååå fin... :shock:

 

Varmint (variant av vermin) betyr "One that is considered undesirable, obnoxious, or troublesome." http://www.thefreedictionary.com/varmint, altså uønsket på godt norsk. Kulene er designet for å fragmentere voldsomt i svært høy fart. Det er ikke lett å treffe et ekorn, ei mus eller jordrotte på lengre hold. Derfor ble de laget for slik ekspansjon. Det skal ikke fæle treffet til før dyret dør i smellen. Det ser stygt ut, men det er jo veldig humant da.

 

Andre kuler i "Vmax-klassen" kan være Sierra Blitz King, Nosler Ballistic tip og Varmageddon (helt ny kule), Berger hp og Barnes varmint grenade (kult navn...).

 

Det er ikke lett å finne ferdigprodusert ammunisjon med slike kuler, men tror Federal har en som heter Powershok (.222), og Winchester har Super-X. Tror muligens de ikke helt er i samme klasse som feks Vmax, men de virker nok etter hensikten de og. Vmax er ganske fersk som ferdigammo. Norma og Fiocchi har patroner med disse kulene (.222 og .223).

 

Ellers er det nok best å lade patronene selv om man skal ha det man vil ha, og ikke minst til en pris man vil ha... Norma tar over 27,- pr patron. Hjemmeladet klarer du deg godt under femmeren pr patron med samme kula i et småttingkaliber.

 

For øvrig har også Hornady en som heter Zmax. Det er rett og slett en Vmax med grønn tupp i stedet for rød. Zombiekule... :lol:

http://www.hornady.com/store/Z-MAX-Bullets

 

Liten filmsnutt om hvordan skadedyrskuler kan virke (advarsel - ikke for sarte sjeler):

 

Den kanskje største fordelen jeg ser med denne typen kuler, er at de dreper viltet effektivt. Det er ingen tvil om hva som skjer når man treffer, selv om kula ikke treffer akkurat helt der den skal. Man slipper i stor grad skadeskyting, selv om det også selvfølgelig kan skje. Det at pelsen blir fin på rev, er vel nærmest en positiv bi-effekt. Vær obs på at, om du skal få tak i patroner/kuler, at 55 grs og større fort kan gå gjennom reven, spesielt om du bruker noe grovere enn .22-kaliber. Har sett et par rev skutt med .243 og varmintkule. De var helt tomme for innmat, og hullet på baksiden var større enn knyttneven min.

Link to comment
Share on other sites

En av de største fordelene med v max kula er at det ikke blir rikosjetter. Når jeg skyter kråker som sitter i strandsteinene med min 223 med v max kuler, vet jeg at kula fragemteres selv om jeg bommer også.

Med salongen må jeg være mye mer forsiktig med hensyn til dette med rikosjette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...