Jump to content

Jakt med spotting scope.


gordon setter

Recommended Posts

Leste i et jaktblad nylig, tror det var bladet jakt, om en som drev jakt med Spotting Scope.

Er vist en vanlig jaktform i USA.

Er det noen her inne som har testet ut dette?

For min del kunne det være interessant på rypejakt vinterstid å gå over fjellsidene og skogsidene på denne måten, fin måte å finne både ryper og hare på.

Kunne vært artig å høre andres erfaring rundt dette uansett jakt. Hadde aldri hørt om dette før jeg leste denne artikkelen jeg refererer til.

 

For de som ikke vet hva et spotting scope er så det vel på godt norsk skivekikkert vi kaller det for.

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=15800

Link to comment
Share on other sites

Der var det en som hadde klart å legge inn innlegg før meg ja, får redigere litt...:

 

Det er da ikke veldig spesielt å benytte seg av det?

 

Man bruker håndkikkert for å finne noe interessant, så frem med spotter for å se om det er dyr man ser litt av, evt. ønsket dyr etc.

 

Nå er det ikke så lett å oppdage ting med spotteren - det er bare et rør, mens med håndkikkert får man dybdesyn. Jeg tror du vil få en utfordring med å finne hvite ryper på snø på langt hold. Du vil også bli sliten i øyet, og får en skakkbelastning, sammenlignet med å bruke begge øyne i en kikkert. Kjøp deg heller en knallgod håndkikkert til å det å finne dyr/fugl, så kan du heller bruke spotteren til å studere nøyere etterpå.

 

Hadde med meg mitt 20-60x65mm swaro på Villreinjakta i høst, og sparte en god del gåing når man kunne se om det var riktig dyr og om de var verdt å gå for.

 

Spottescopet kommer nok mest til sin rett om man driver trofejakt. I USA, og mange andre land, hvor trofeet anses som "viktig" er nok spottescope mer utbredt.

 

Ellers er det nok veldig fint på hjortejakt på vestlandet også!

 

Driver man i tillegg med langholdsskyting, så har man plutselig flere bruksområder på det!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kikkert på stativ er smart og behagelig hvis man skal sitt å "panorere"/kose seg over tid. F.eks SLC 15x56. Raskt og sterkt hurtigfeste, og synes det er mye mer behagelig å bruke begge øyne.

 

 

+1!

 

En 15x56 er noe jeg kunne tenke meg å ha på villreinjakta når jeg blir sittende mye stille å speide fra en topp en lang dag. Det å bruke kikkert på stativ er vesentlig mindre belastende!

Link to comment
Share on other sites

Enig med dere, jeg lånte en Zeiss 20-60X85 (tror jeg det var) i fjord for å se etter elg og hjort på andre sida av dalen her. Ble litt skuffet, blir noe helt annet med bare ett øye. Ble til at jeg satt med håndkikkerten til jeg fant dyr (dette var på vinteren). Tror også en god håndkikkert med 15 ganger forstørrelse er tingen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...