Jump to content

Belisle-Conibear-Duke


Tommy.A

Recommended Posts

Ser nå dessverre at det er blitt priskrig på feller og noen går til det skrittet og selger feller som er i mine øyne ikke egna til fangst pga alt for slakke. Dette er jo selvsagt bare for og prøve og utkonkurere andre merker på pris. Syntes detta er veldig synd for går jo utover viltet som skal fanges. Har selv brukt alle disse,men bruker kun Belisle i dag for det er eneste fella jeg mener slår hardt nok og slår helt sammen. Hva mener resten av fangstfolket? Hadde vært morro om det blei gjort en skikkelig test på disse fellene.

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det det er priskrig? Her i Norge eller i statene? Syntes det som regel er ca de samme prisene på varene i de forskjellige butikkene. Litt forskjell er det jo, men ikke stort.

Noen felletyper er rimeligere enn andre, men det er vel stort sett snakk om produksjonskostnadene som gjør dette. Men at noen feller er bedre enn andre er det nok ingen tvil om. Belisle har jo fått mye skryt. Jeg skal teste Belisle og Bridger fellene i 120 nå, så da får jeg selv sett om det er stor forskjell. Bridger er jo nesten halve prisen.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Belisle i 3 sesonger nå. knall feller. sterke fjærer å bra treffpunkt på utløseren. prøvde bridger i en halv sesong som resulterte i en levende mår i fella å en mår som forsvant med fella ned i ei røys. de fellene er ikke noen mårfeller.....

Link to comment
Share on other sites

Har ikke gjort noen skikkelig test over tid, men ser att det er en mye mere kompakt og bedre avtrekker funksjon på belislefellen. Når det gjelder fjærkrafta har jeg målt bare på 120 fellene pga. mangler vekt som måler mer enn 10,5kg..

Resultatet av testen var meget overraskende.

 

Fjærkraft Duke 120: 10395 gram

29gfyvc.jpg

 

 

Fjærkraft Belisle 120: 10153 gram

1zh1n5z.jpg

 

 

 

Hva som skjer med fjærkrafta over tid gjenstår å se.

 

Avtrekkeren har jeg sett det nødvendig å justere uannsett felle fabrikat,og det ser jeg att er vanlig på amerikanske fangstsider også.

Argumentet om att fella skal slå helt sammen skjønner jeg ikke. Det har den ikke mulighet til uansett når det sitter en mår i fella.

Det totale inntrykket er att belisle er en vesentelig bedre felle enn Duke, pga mindre slark i alle deler.

Link to comment
Share on other sites

Må huske på at ting blir forbedret etterhvert da. Bridger har fått nye fjærer i år, som er varmebehandlet som vist nok løser problemene de har hatt med at fjærene blir fort slakke. Liker å teste ting selv, så jeg kjøpte både Bridger og Belisle, så får jeg teste selv om det er stor forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Når en har fått mår som fortsatt lever i fella etter et til synelatende greit slag og dette har skjedd flere ganger, så gidder ikke jeg forske så mye mer for dette har aldri skjedd med Belisle fellene og pris i mine øyne billig i forhold til mange andre typer og laang holbarhet.

Link to comment
Share on other sites

du sier de har fått nye fjærer i år, vil det si tykkere fjær også??bøylene var også veldig myke på mine. etter en mår var det plass til en finger mellom bøylene.

 

Dette er noko de byrd kontrollere på lik linje som fjører når de kjøper feller. Liten vits med kraftige fjører når resten av kvaliteten ikkje held mål.

 

Sverger sjølv til Belisle. Han virkar solid der han skal vere solid ! Både fjørene og bøylene held lengre enn dei andre eg har prøvt...

 

Feilslag blir opplevt med cb fellar, men som oftast blir skulda dette brukaren og ikkje fella ! For lite vandring til fjørene, dårleg fest felle, treg avtrekker, frose avtrekker, for langt sprik mellom utløserpinnene, rust, gamle fellar etc etc etc...

Link to comment
Share on other sites

Har brukt mye Duke feller oppigjennom årene, og har bare tatt en mår som ikke har dødd momentant.

 

Det som skjedde var at avtrekkerpinnene begynte å bli slitt slik at de sprikte litt i "fartsrettningen" slik at slagbøylen splittet avtrekkerpinnene. Dette resulterte selvfølgelig i at fella manglet 2 cm på å lukke skikkelig.

 

Etter denne episoden skjer ikke det igjen.

 

Ellers har jeg vært fornøyd med Dukefellene. Duke har mye bedre fjærer enn feks Bridger, som jeg har noen dårlige opplevelser med. Det er mange år siden jeg bruke Bridger, så det er mulig fjærene er forbedret nå, men de jeg hadde var utrolig slakke som nye i tillegg tapte seg veldig fort.

 

Nå bruker jeg både Duke, OV og Belisle. Duke ruster noe fortere, er litt mer slarkete, men har alltid funket for meg.

Link to comment
Share on other sites

Men ser at Belisle 120 er til mink, noen som har erfaringer med disse til mår?

 

120 feller er uansett mer presise i slaget enn ei 160, og innebygd i kasse er de derfor veldig godt egnet for ferske fangstere.

Og ja.. Belisle 120 er mer enn kraftige nok :winke1:

Som gjennomgangsfelle ved pålesett ol synes jeg det er lettere å lykkes med ei 160 felle.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært morro om vi fikk en skikkelig test på disse fellene for jeg tror faktisk at noen av dem er for dårlige. Har testa noen og fått en del innspill fra andre også og konklusjonen er at di som ikke klemmer helt sammen er veldig utsatt hvis ikke slaget er perfekt. Alle som fanger vil vel at måren dør momentant og da blir det for domt at vi ser på noen usle kroner. Kvalitet koster alltid litt mer folkens.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Målte fjærkrafta i ei 2 år gammel dukke 155 nå i jula når jeg hadde fellene nedspent. Bra kraft i den enda. 12,08kg ? Ser ut til att fjera til duke er bedre enn sitt rykte. Fella ellers er blitt enda mere slarkete enn da den var ny, men fungerer enda godt. Løser ut fint,men er selfølgelig justert. NÅR DEN ER RIKTIG JUSTERT SER JEG ETTERHVERT PÅ DUKE 155 SOM EI GOD FELLE TIL MÅRFANGST!!! :D

 

4h8iv5.jpg

Link to comment
Share on other sites

dette viser at belisle uten tvil er den kraftigeste conibear typen, orginal conibear (oneida victor) er også uten tvil den nest beste. duke blir fjerene ødelagde og mjuke på etter nokre vekar!

" target="_blank

 

Det viser vel bare at det er bra kraft i store belisle og ikke noe om hvordan belisle er i forhold til andre feller. dessuten viser det at vi kan være glade for at fangst med store conibear på den måten ikke er tillatt i Norge. Hadde ikke vært artig med hunder og ikke minst unger i skogen da!

 

 

Interessant måling foldetre. Kanskje dukefellene har fått bedre fjærer de siste åra. De jeg kjøpte for noen år siden ble fort svakere. Fjærer kan forøvrig bli "som nye" etter en runde i stekeovnen.

Link to comment
Share on other sites

Har du hatt Belisle 120 i kasse når du har fått feilsalg jørgen? Hva skjedde? Hvorfor tror du det ble feilslag?

 

Brukte en slik kasse som på bildet. Brukt "killer clips" for å feste fella, og fjærene har her fritt spillerom. Den ene måren hang etter ene framfoten, og fortsatt i live når jeg sjekka fellene, Ikke spesielt hyggelig. En annen mår hadde ikke kommet langt nok inn i fella før den løste ut og hadde fått bøylen rett bak øynene, og dermed ikke dødd momentant. Har nå kun en slik kasse i drift, men da med tramputløsning. Bruker nå hovedsaklig plastkasser og Victor 160 med tramputløsing. Dette funker bra, men kunne nok vært mer ideelt å benytte 120 feller.

 

1362701.jpeg

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg ei Belisle 160 i posten. Kjentes ut til å være bra med krefter, så jeg dro ned til verkstedet for å måle krafta iden.

Har fått tak i bedre utsyr så det er enklere å måle nu.

 

33bmjhw.jpg

Meget bra Resultat!!!

 

Fjærkrafta i ei belisle 160 er på 15,6 kg når fella er ny. Skal måle igjen når fella har stått spent resten av sesongen. Skal få tak i noen nye 160 feller av andre fabrikat for sammenligning.

Link to comment
Share on other sites

Målte fjærkrafta i ei 2 år gammel dukke 155 nå i jula når jeg hadde fellene nedspent. Bra kraft i den enda. 12,08kg ? Ser ut til att fjera til duke er bedre enn sitt rykte.

 

Stemmer med mine erfaringer. Jeg har handlet DUKE fra over dammen i mange år, og kommer ikke til å slutte med det, selv om fellene har en tenden til å bli slarkete etterhvert,holder fjærkraften seg bra.

Har hatt en oppspent en hel sesong, (fjernet åtet og sikret den i fredningen), og utløste den med en kjepp før neste sesong for å sjekke kraften i fjærene, og ble overrasket og imponert over at de fortsatt var betydelig sterkere enn nye brigder feller.

 

Vil også nevne fjera i DUKE 110 magnum, som etter mitt inntrykk er en del sterkere fjer de som sitter i Belisle 120

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært morro om noen hadde tatt en skikkelig test på alle disse fellene. Et av di største problemene tror jeg er at flere av fellene ikke slår helt sammen. Fikk en fin mår i dag i belisle 160 og der var både nakken og ryggen brukket rett av og det tror ikke jeg skjer med en del av di fellene som ikke slår helt sammen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
dette viser at belisle uten tvil er den kraftigeste conibear typen, orginal conibear (oneida victor) er også uten tvil den nest beste. duke blir fjerene ødelagde og mjuke på etter nokre vekar!

" target="_blank" target="_blank

 

Det viser vel bare at det er bra kraft i store belisle og ikke noe om hvordan belisle er i forhold til andre feller. dessuten viser det at vi kan være glade for at fangst med store conibear på den måten ikke er tillatt i Norge. Hadde ikke vært artig med hunder og ikke minst unger i skogen da!

 

ja, du har rett, burde eigentler tenkt på det :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...