Jump to content

hvilken 6mm skal jeg bygge???


RHINO

Recommended Posts

hei godtfolk. saken er at jeg har en remington seven i 308 win. og jeg vurderer og bygge den om til en 6mm, for å ha en god bukke/reverifle, men den skal også brukes på jaktfellt. det er også viktig med pris på hylser, og ladeverktøy, og ikke trenge å gjøre allt for mye for å få mating og tilpassing på bolten. hvem av 6mm, event 6,5x47 lapua patronene er mest egnet??

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg valgt 6xc , da du får omtrent 243 ytelse med ca 5grs mindre krutt . Det ser også ut til at 6xc er utrolig presis i alle våpen den kamres i . Jeg har hatt 6mm Rem imp -243 win-243 win imp og de er også gode valg , men eter opp løpet my raskere enn xc`en når de varmskytes ( Jaktfelt ) Den vil sansyligvis også mate godt uten modifisering i en Rem seven . Jeg har nå en 6xc i samme våpenet som de tidligere nevnte kalibrene , og presisjonen er helt utrolig . Lykke til hva du enn velger :winke1:

Link to comment
Share on other sites

260 Rem helt klart, yter i praksis som 6.5x55 i ei kort kasse, men er ikke helt stueren her på berget, da mange tror 6.5x55 har magiske egenskaper som kun vi nordmenn har funnet ut av ;-)

he he, godt skrevet ulvster. helt enig med deg der :lol: . husker deg godt fra tiden i kammeret også.

jeg har god tid, før ett event løpsbytte, men artig og tenke seg litt godt om. planen er jo egentlig en 6mm, men 260 rem er en fin, og balangsert patron det.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en 6x47L? 6,5x47Lapua necket ned... Om du absolutt skal ha 6mm mener jeg. Da får du jo noe ikke alle har enda. Hvis 6,5 er greit ville jeg gjort som rufus sier. 6,5x47L. I så kort kasse tror jeg ikke det er noen patron i dette segmentet som matcher den. Har en trg i .260rem, men der er ikke magasinet like kort som i en seven, eller 700. Har og et løp i 6,5x47 som jeg har vurdert frem og tilbake hvor burde hen.. Trg eller en gammel 700...

Link to comment
Share on other sites

I 6 mm, vil det vel først og fremst stå mellom 243 win, 6mmNBR og "nye" 6 XC.

Min erfaring, er at 243 win kanskje er den jeg har opplevd som mest "sær". Mitt løp var kresent med tanke på presisjon.

Neste forsjøket, var 6 mm norma BR. Denne gav presisjon, nær sagt med alt den ble foret med. tror ikke jeg opplevde ammo, som ikke satte 3 skudd under 20 mm på 100 meter. Problemet var funksjon ved mating. Fungerte greit med lange kuler, som f.eks. Scenar 105 grs. Men fullstendig umulig med v- max.

6 XC har så langt virket lovende. Går godt, mater bedre og har litt mer å gå på i forhold til kulevekt/hastighet.

Dersom ønsket er å benytte kuler mellom 90 - 107 grs, tror jeg en 6 xc med stigning 1:8 vil være nærmest det du ønsker.

Lykke til med videre valg.

Link to comment
Share on other sites

I 6 mm, vil det vel først og fremst stå mellom 243 win, 6mmNBR og "nye" 6 XC.

Min erfaring, er at 243 win kanskje er den jeg har opplevd som mest "sær". Mitt løp var kresent med tanke på presisjon.

Neste forsjøket, var 6 mm norma BR. Denne gav presisjon, nær sagt med alt den ble foret med. tror ikke jeg opplevde ammo, som ikke satte 3 skudd under 20 mm på 100 meter. Problemet var funksjon ved mating. Fungerte greit med lange kuler, som f.eks. Scenar 105 grs. Men fullstendig umulig med v- max.

6 XC har så langt virket lovende. Går godt, mater bedre og har litt mer å gå på i forhold til kulevekt/hastighet.

Dersom ønsket er å benytte kuler mellom 90 - 107 grs, tror jeg en 6 xc med stigning 1:8 vil være nærmest det du ønsker.

Lykke til med videre valg.

Takk for svar. etter mye lesing og div råd, tror jeg at jeg ender på 6XC.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...