Jump to content

Presisjonstest av revekuler i .222 rem


LisleArne

Recommended Posts

NB: Dette er sjølvsagt mine ladningar, min hukommelse og min evt mine skrivefeil, tenk og dobbelttenk alltid før skyting!

 

Kjøpte eit restlager med ein del ulike kuler tiltenkt revejakt i haust og tenkte å lage ein uhøgtidelig test ut av det heile som muligens kan vere til hjelp og nytte for andre. Har ikkje kronograf, så hastighetane blir kun anslått ift ladetabellar.

 

Børsa som blir brukt er ei Sako Vixen med Zeiss Victory 3-12x56 i QR-montasjar på toppen. 53 cm. løp med S&L TMD55 dempar. Skytinga blir på 100 meter frå skytestøtte.

 

Bruker Norma hylsar, VV N130 krutt og CCI tennhetter. Col er ca 54 på alle utanom 30 og 35 grainerem, som er litt under.

 

Dette er første prøveskyting, og eg har lagt meg cirka midt mellom min-maxladning på dei ulike kulene.

 

Kulene som skal testast er:

 

Speer TNT Green 30 grs (23 grs VV N130)

sperpic1022.jpg

 

Hornady V-Max 35 grs (23 grs VV N130)

520110.jpg

 

Hornady V-Max Moly 40 grs (22 grs VV N130)

56564.jpg

 

Nosler Ballistic Tip 50 grs (20,5 grs VV N130)

1758533930.jpg

 

Sierra HPBT 52 grs (20,5 grs VV N130)

sra1410-large.jpg

 

Hornady V-Max 55 grs (20 grs VV N130)

HOR22271.jpg

 

Poster resultat etter skyting!

Link to comment
Share on other sites

Då var eg tilbake frå skytebanen. Dårlig tid med litt forsvinnande lys og mirage frå demparen gjorde ikkje avtrekka heilt optimale, men fekk eit inntrykk.

 

Ammoboksen klar:

normal_DSC00982.jpg

 

Dei ulike kulene, oppe frå venstre: Vmax 55grs, Speer 30 grs, Nosler 50 grs. Nede frå venstre: Sierra 52 grs, Vmax 35 grs og Vmax 40 grs.

normal_DSC00988.jpg

 

Imponert over Nosler-kula som gjekk bra, sammen med 35 grs Vmax. Skuffa over 40 grs Vmax, må nok prøve å auke hastigheten litt på denne. Mistenker det samme med Speer-kula. Men 30 grs blir litt spett hvis holdet strekk seg over 100 m., syns eg. Er nok 40 grs Vmax som blir foretrukke hvis eg kan få til gode samlingar, evt Nosleren i 50 grs.

 

Ringen er avtegning av te-lys, som passer bra med doten på Zeiss sit ret 60 på 100 m.

Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd! Spesielt når man har .222 Rem selv. :)

 

Har selv brukt kun to kuler til slik type jakt, og det er Berger 30 grs og Vmax 40 grs.

 

For meg har det vært hipp som happ hvilken som har gått best. Begge deler går veldig bra. Bergeren har jeg ladet til ca 1 050 m/s, mens Vmax'en reiser av gårde i ca 1 000 m/s. Begge har jevnlig gått ned mot 10 - 15 mm på 100 meter i Brno Fox'en min (51 cm løp og Hausken mini) i benk. Har også vært ned mot 7 - 8 mm noen få ganger. Bruker N-110 selv, for øvrig (husker ikk grs i farta, men mener det er 17 grs til Berger). Men det virker som om jeg skyter mer stabile samlinger med Vmax'en. Får litt for ofte fluer på samlingene med Berger. To i samme hull og en tre cm unna. Kanskje er det min feil, men det skjer litt vel ofte. Fluer får jeg knapt med Vmax.

 

Jeg har av den grunn gått over til å bruke Vmax 40 grs selv. En kompis hadde også et par merkelige opplevelser med Bergeren i vinter, i .223. Jeg ladet disse "knallhardt" til drøyt 1 200 m/s (1 185 i følge QL, men i følge en annen er QL snill på hastighetsberegningen, sammenlignet med kronograf). Han opplevde at inngangshullet i reven ble digert, og reven løp et stykke før den datt. Jeg mistenker at den begynte å ekspandere i flukt. Det snødde nemlig ved et par anledninger, så en teori er at kula har truffet ei snøfille på turen.

 

Skjøt selv en rev med den i min, og den datt der den stod, selv med elendig treff. Men nakkeskudd funker jo det og! Ble faktisk ikke større utgangshull en en femkrone, men nå har jo reven ikke akkurat tykk nakke da! Har ellers skutt en revevalp med Bergeren, for noen år siden, og den ble nesten delt i to etter et treff høyt i ryggen. Den virker altså garantert i .222 i "moderat" hastighet, men ville nok satset på noe annet i snøvær, spesielt om den er hardt ladet.

 

En 30 grs kule er nok heller ikke det stødigste man kan sende gjennom et løp i vind og over større avstander. Derfor er det Vmax 40 for meg.

 

Ellers en liten kommentar til blinken din. Tror jeg ville laget et kvadrat og skutt på. Legg trådkorset i hjørnet på kvadraten og fyr løs. I en sirkel er det vanskelig å få til akkurat samme siktepunktet hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Ja med såpass høg hastighet kan det vere hold i den teorien din. Treff i knoke og bein i tillegg kan nok gi ugreie treff med 30 grs, spesielt på 100 meter og oppover.

 

40 graineren er ganske mykje bedre på 150-200 meter og gir relativt lite kulefall, så håper å få ladd opp den til å skyte gode samlingar. Prøver nok å gå både opp og ned, med 21,5, 22,5 grs og evt 23 grs.

 

55 grs Vmax samla også bra, men frykter at den gir gjennomskyting.

 

Er også overraska over at alle kulene gav så likt treffpunkt. Praktisk!

 

Når det gjeld blinken, så er den fin å prikkskyte på pga at doten i midten av trådkorset dekker ganske så nøyaktig ringen. På ret 60 har du ein liten prikk i midten av trådkorset.

Link to comment
Share on other sites

Nosler bal tip og V max gir alltid god presisjon i min rifle (223 riktignok).

Som nevnt vil du nok oppleve gjennomskyting med 55grn v-max, men har ikke hatt noe inntrykk av at den gjør noe dårlig jobb, har hatt gjennomskyting med 40grn V-max også, med betydelig mer ødelggelse enn 55grn.

Link to comment
Share on other sites

Har nå ladd opp Vmax 40-graineren med både 22, 22,5 og 23 grs N130. Blir moro å sjå om eg kan finne ei ladning som samlar godt i Sakoen. Ser føre meg at denne 40-graineren er optimal på reven, spesielt om holda kan bli både korte og lange på same åta. Velvillig ekspansjon på korte hold og nok punch på lange.

 

Har også ladd opp ein serie med 30 grs Speer-kula for å sjekke om den samler bedre med 23 grs N130. Dette er igrunn bare for moro, blir nok ikkje til at eg bruker den, heller 35 grs Vmaxen.

 

Og til slutt ladde eg opp litt fleire av 35 grs Vmax og 50 grs Nosler-kula med same ladning som i første omgang.

 

Då kan fullmånen kome :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...