Jump to content

.38 Super laget i 1940 med Davidstjerne?


Rausheim

Recommended Posts

Først og fremst, beklager at jeg ikke har noen bilder av patronen. Noe gammel onkel fant når han var en pjokk og han lurte på hva det var.

 

Såvidt jeg kan se så er det en .38 Super (ser ut som 9mm med lang hylse) med 1940 stempel og Davidstjerne. Jeg vet at Davidstjerne var fra enkelte tyske og tsjekkiske ammofabrikker, men hva slags våpen hadde tyskerne som brukte dette kaliberet?

 

Eventuelt kan det være et helt annet kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Hvis din hylse er lik den til venstre på bildet, så er den produsert av S&B:

"Sellier & Bellot, Prague, Vlašim, Czechoslovakia"

 

Det er ikke en Davidstjerne, men en vanlig stjerne som benyttes i mange av S&Bs bunnmerkinger.

 

Her er et annet bilde fra nettet som viser noen eksempler på S&B bunnstempler brukt gjennom tidene (ikke uttømmende, men viser noen forskjellige stjerner)

sbhsto1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Davidstjerne? Er du sikker på at dette ikke bare er en asterisk?

På bakgrunn av at jeg ikke synes stjernen i trådstarters bilde ligner på en Davidstjerne, klarer ikke jeg, med min vanlige tungnemhet, å fa tak i hvorfor Davidstjerne-debatten kommer inn her?

Det er ikke en Davidstjerne, men en vanlig stjerne som benyttes i mange av S&Bs bunnmerkinger.

Heller til den oppfatningen jeg også. En vanlig asterisk, helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...