Jump to content

Problemer ved innskyting


okamdam

Recommended Posts

Hei

 

Skulle skyte inn det nye siktet mitt her om dagen, Zeiss victory 2,5-10 x 50, og skuddene gikk lavt. Så jeg skrudde opp, fortsatt gikk den lavt, og etter et par knepp til var det stopp. Da gikk skuddene ca 20 cm under siktepunkt på 100 meter. Det hele endte med at jeg monterte det gamle siktet, for så og skyte dette inn, i håp om og ta den siste bukken i hjortejakta.

Zeissen har et par laupold QRW ringer, og det er weawermontasje på rifla.

 

Jeg har desverre ikke kunnskapen til mange av dere her inne på kammeret og håper dere kan hjelpe meg og "feilsøke" hva som er galt/ hva jeg trenger.

 

Rifla er forøvrig en gammel Mauser m98 i 30.06

 

Mvh

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde vel noe av det samme utgangspunktet som deg. Kunne ikke skru høyt nok. De på jakt og friluft skiftet fra 2 base/klakker til en helskinne. Dette hjalp en hel del. De sa at at låskasse kunne differansieres i høyden på en sånn gammel børse jeg hadde. Dette dreide seg om en husqvarna 1600. Er du sikker på at du har montert den nye kikkerten din helt likt på frem basen og bakbasen. At du ikke har skrudd til for hardt på den ene basen fremfor den andre. Det hjalp iallefall for meg å skifte. Jeg vet ikke om det var til noe hjelp. Var like frustrert over dette problemet jeg når det holdt på. Lykke til iallefall ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å demontere kikkerten først.

 

Så ser du på basene, hvis det er Weaver så skal fremre base være merket med 45 og bakre med 46.

 

For å sjekke om basene er like høye foran og bak kan du legge på et rettholt som for eks en stål linjal. Eller du kan ta av stokken og måle fra bunn av kassa til topp base med et skyvelær.

 

Er det ulik høyde kan du shimse opp eller file ned alt etter som du synes.

 

Du kan selvfølgelig være heldig med ei skinne, men det er ingen ting som sier at ei skinne er mer nøyaktig produsert enn to-delte baser i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...