Jump to content

ZKK 602 kamret for .338LM?


260Rem

Recommended Posts

Kan få en ZKK602 fra 70 tallet i .375 H&H mer eller mindre gratis hvis jeg ønsker det. Våpenet har gått under 100 skudd. Da jeg ikke jakter på vilt som ønsker å stampe meg ned i myra eller ha meg til kveldsmat sa jeg først nei takk, men etter å ha testet .260 Rem på opp mot 1100 m øyner jeg plutselig et bruksområdet for tørrgrana: Prosjekt Low Budget Long Range-Fun Rifle. Så spørsmålet er: Er kassa bra/stiv nok til å kamre den i .338LM og hva vil et løpsemne / ferdig kamret løp komme på? Har tilgang på børsemaker, finmekaniker/verktøymaker og møbelsnekker så planen er å gå low budget hele veien og rett å slett se hva som er mulig å få til kun ved å bytte løpet og omarbeide resten av våpenet. Men før jeg i det hele tatt begynner hadde det vært fint med noen synspunker på om hvilken presisjon som kan forventes på f eks 1000 eller 1500 m med denne rifla.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med 338 LM og NM er at de er så feite. Jeg kommer når tiden er inne til å gå for 338 Edge, som går i standardkasser. Denne bruker 300 RUM hylser som er necket opp, slik at man får mer volum enn 338 RUM. Les litt om den.

 

 

..., men akkurat i 602 er ikke dette noe problem. Er det noe det er bra med i den kassa så er det plass. Både på langs og på tvers :)

 

Hvordan presisjonspotensialet i kassa er vet jeg ikke, men vil anta at det skulle holde til det meste om det gjøres skikkelig jobb.

Link to comment
Share on other sites

Nix.

De sliter med ujevn godstykkelse og ujevne vekter. Jeg vet fra kilder i USA at fra et parti på 100 hylser, var det bare 30 som var gode nok. Da begynner hylsene å bli dyre. Nå vet ikke jeg hvor store presisjonsavvik man får med Remington sine hylser, og det kan jo ha blitt bedre. En mail til Shawn Carlock er vel veien å gå.

Siden det allerede er dyrt nok å skyte med 338 kaliber, synes jeg det er greit å få mest mulug hylselevetid for pengene, samt presisjon. Da var 338LM selvskreven.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Siden det allerede er dyrt nok å skyte med 338 kaliber, synes jeg det er greit å få mest mulug hylselevetid for pengene, samt presisjon. Da var 338LM selvskreven.

 

Helt med på den.

 

Kikket i utgangspunktet på rum-kalibrene siden jeg liker å gå min egen vei. Planen var ei "system-rifle", hvor jeg skifter mellom løpene i .300/.338/.375, siden de har utgangspunkt i samme hylse. Siden alt egentlig starter med hylsa, så blir jo dette da veldig upraktisk.

Takk for at du deler

:)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bra.

Ellers så er det jo noen Edger her i landet, men Kiwi og Kammerherren skiver ikke noe om disse. Kanskje de ikke skriver her lenger?

 

Det skal jo sies at Norma sine hylser er relativt bløte i forhold til Lapua sine. De liker ikke høyt trykk, og da faller vel Edgen ned i forhold til LM siden man på passe på så de ikke blir fucka etter 3 omladninger.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle innspill. Ser ut til at jeg kanskje går videre med dette. Har Lothar Walther løp i .260'n og er veldig fornøyd med det. De har 338 løp fra 26"-32" med 1/9-10-12" i stigning med listepriser fra $207 og oppover.

Hvilke løpslengder, stigning og kuler/vekter benytter dere på langhold 1000m+?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører LW pipe med 1:10 stigning. 81 cm lang og 28mm tykk. Sparker ut 300 grs SMK og OTM kuler i 885 m/sek.

Kommer ikke til å gå for noe kortere pipe neste gang. Heller tykkere ;)

1:9 stigning er vel ok, men gir litt mer trykk og kanskje en anelse mindre fart. Men så lenge man prioriterer å kjøpe sikte med minimum 30 mrad elevasjon og 60 moa tilt på skinna, så kommer man langt nok ut ;)

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...