Jump to content

Vedlikehold av parkerisering


El Gringo

Recommended Posts

Er det noen her inne som har peiling på hvordan det er å "flekke i" parkerisering dersom man av en eller annen årsak må fjerne noe av den f.eks. ved reparasjon av skrammer, gjensveising av hull osv...?

Blånering er jo nokså greit siden man bare kan gå over stedet med litt kaldblånering eller senke hele greia i et blåneringsbad.

Parkeriseringen lager jo et tykkere lag, så da er det kanskje ikke så enkelt dersom man f.eks. skal behandle en revolverramme.

Det vil neppe være noe særlig å få dette belegget inni ramma der det er trangt om plassen til bevegelige deler og der det skal være glatt og pent.

Link to comment
Share on other sites

Skal du jobbe på ett parkerisert våpen så tror jeg det enkleste er og pusse den ned og få en ny finish på.

Dels siden det er vanskelig\umulig og få parkeriseringen til og matche der du påfører ny, og fordi ett nyparkerisert våpen ruster faktisk ganske fort :!:

 

Det som er så beskyttende med parkerisering er ikke selve finishen, men det faktum at den gir metallet relativt store og dype porer som kan suge til seg og holde på olje e.l. over lengre tid. Se på ett våpen fra krigen, metallet er grønnlig i dag, men det var grått når det var nytt. Et 2. VK våpen f. eks har fått den grågrønne fargen etter flere tiårs bruk, og spesielt det faktum at alle nye våpen ble mer eller mindre dunket i cosmoline, pakket i fettpapir og lagret i x antall uker\måneder eller kanskje noen tiår på et militært lager uten noen form for air condition. om sommeren ble det jævlig varmt, cosmolinet ble relativt flytende og trakk inn i metallet, om vinteren stivnet det mer til igjen til neste år osv.

 

Denne 'bakingen' er det som gjør parkerisering slik en hardfør finish, og ett nyparkerisert våpen i dag vil egentlig aldri oppnå en slik finish fordi vi;

1. ikke dunker våre våpen i den forbanna gugga som cosmoline er

2. ikke lagrer våre våpen over flere år i byggninger som kan nå 50+ celsius

 

Den eneste måten og få ett nyparkerisert våpen til og ikke ruste er og bruke en tykk olje som cosmoline (som fortsatt finnes i handel) e.l. og bake det i en ovn på svak varme i en del timer, for og simulere flere års lagring i ett bygg utsatt for direkte solstek.

Link to comment
Share on other sites

La oss nå vite HVA som er parkerisert før vi dør av nysgjerrighet ! Revolverramme er jo så mangt!

Har fått et tilbud om en Smith L-ramme som er tenkt brukt til Magnum 1-bygg.

Om det blir for mye stress pga. parkeriseringen, er det kanskje bedre å se seg om noe annet som egner seg.

Det enkleste hadde sikkert vært en 686, men nå liker jeg best svart...

Link to comment
Share on other sites

Aggh, begynner å bli litt sent :oops:

Syntes den var mistenkelig lik den 4" 586 som rammlet inn dørene her for en tid tilbake ja.

Men min er square butt, og har en strålende presisjon med wc, så den skal forbli orginal med 4", mulig jeg bytter framsiktet, den orange plastbiten der fremme gjør jo bare ugang!

Link to comment
Share on other sites

Aggh, begynner å bli litt sent :oops:

Syntes den var mistenkelig lik den 4" 586 som rammlet inn dørene her for en tid tilbake ja.

Men min er square butt, og har en strålende presisjon med wc, så den skal forbli orginal med 4", mulig jeg bytter framsiktet, den orange plastbiten der fremme gjør jo bare ugang!

Pøh...

Du skal selge den til meg.

Så skal jeg ødelegge den totalt og bygge noe sært.

Moahahaha :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...