Jump to content

Bulk i hagleløp


Veivisaren

Recommended Posts

Jeg fikk en liten bulk/hakk i løpet da jeg mistet hagla i bakken. Bulken befinner seg ca. 15 cm fra løpsåpningen på nederste løp, og kan sees på innsiden av løpet. Jeg lot en børsemaker se på det, men han sa at det ikke vil ha noen betydning. Hva synes dere? Jeg vet at det er vanskelig å vurdere uten faktisk å se skaden, men så lenge det er såpass skadet at man kan se hakket på innsiden så ville jeg i utganspunktet tro at det vil påvirke presisjon, eller kunne ødelegges ved bruk av kraftige skudd.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke presisjon i hagla mi jeg da den sprer som ei hagle. :mrgreen: Men siden børsemaker sier det er greit å skyte hadde jeg skutt med den som den er. Men vil du fikse skaden så hør med en annen børsemaker om han vil/kan fikse det. Trenger du tips til en god børsemaker så send meg en pm så skal du få kontakt info.

Link to comment
Share on other sites

en kompis av meg fikk også en bulk i hagle løpet sitt, han brukte den ett par dager på jakt før han kom seg til børsemaker.

 

der fikk han beskjed om at det var viktig og få det fiksa fortest mulig, men jeg husker ikke helt hvorfor..

 

tror jeg ville sjekket hos en annen børsemaker også :)

Link to comment
Share on other sites

Var uheldig å velte hagla over dørkanten på våpenskapet for 2-3 år siden. Blei en liten bulk i venstre pipe ca 20 cm fra munningen.

Oppsøkte den lokale våpenpusher for å vurdere skade. Han anslo bulken som såpass liten og uten skarpe kanter. Mente det gikk å rette ut mye av skaden ved trykk (skyting). Cluet var å bruke bly, samt forsiktige ladninger i starten.

Lite kunder i foretningen (0900) så han reiste hjem med meg på slep og ga meg ei pakke fra eget skap. Jeg reiste ut i skogen, skjøt 25 skudd svakt ladet bly, og bulken rettet seg nesten helt ut.

 

Vil ikke si hvem den lokale pusheren er grunnet materialvalg, men enestående service det skal han ha.

Link to comment
Share on other sites

Ingenting å bekymre seg for. Dersom det er ei billig hagle hadde jeg latt det være som det var. Mulig ting hadde rettet seg ut noenlunde ved gjevnlig skyting. Hadde det vært en Holland &Holland, ville jeg nok brukt en velrenomert smed. Søk på trådene til Raudnakke. Han har laget en rikt illustrert "how to" fra den gang

han glapp Kammerdrillingen i bakken :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...