Jump to content

Synskorreksjon og bruk av siktemidler?


vavlo

Recommended Posts

Har med årene utviklet vanlig langsynthet. Må nå bruke + 2,5 briller for å lese.

Dette begynner også å skape problemer ved innstilling av dioptri på optikk da denne gjerne stopper ved + 2,0. Bruk av åpne sikter er nå utelukket.

Vurderer derfor såkalt RLE behandling (innsetting av multifokale linser).

For ordens skyld. Har vært på utredning og sjekket at dette er ok for meg.

 

Er det noen her inne som har gjort dette og gjort seg noen erfaringer, både med tanke på bruk av optiske og åpne siktemidler.

 

Edit: endret emnetekst

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk utført RLE i april i år. Fra før var jeg nærsynt (- 2.25) og klarte meg godt med vanlige linser helt til jeg ble gammal :roll: og utviklet alderslangsyn.

 

Det er bare en ting si om operasjonen: Jeg angrer som en hund at jeg ikke gjorde dette før!!!!!

 

Jeg hadde allerede dagen etter normalt langsyn mens nærsynet ville bruke mer tid på å sette seg. Det kan ta opp til et års tid før alt er helt normalt.

 

I starten hadde jeg en del halo rundt lyskilder, men det er forventet og det er bare å ikke fokusere for mye på det. Det er kun lite igjen av det et halvt år etter og jeg tenker aldri over det mer.

 

Jeg hadde også visse fokuseringsproblem i starten når jeg skulle se på nært hold; det er en tilvenningsgreie og som har stabilisert seg i dag. Jeg ser som en hauk på avstand og meget godt på nært - forutsatt at jeg har god belysning. Å lese liten skrift i lyset av taklampa i bilen f.eks er ikke helt enkelt.

 

Sterkt sollys er litt sjenerende så solbriller må til. Men - det var vel ikke så mye sol å se i sommer likevel hihi!

 

Jeg måtte skyte meg inn på nytt etter at jeg fikk nytt syn; tidligere så jeg den svarte ringen men kunne ikke definere senter. Så når jeg skjøt første gang etter operasjonen (var på jaktfeltkonkurranse 6 dager postoperativt) lå alle skuddene mine i en fin samling men konsekvent nede til venstre. Skrudde meg inn på kikkerten og dett var dett.

 

Jeg bruker i dag ingen synshjelpemidler og det er bare helt fantastisk. Var med på en linsestudie der de sammenligner ulike linser og jeg ligger laaaaangt foran forventningene på hva en slik linse vil kunne gi. Så ja - jeg er superfornøyd!

 

Det som er kjipt er jo at dette er kostbart og noe du må betale selv - det ligger på rundt 50000 og er ikke noe de fleste kan hoste opp sånn uten videre. Men dersom du får en attest fra arbeidsgiver kan du få skrive av 28% og det hjelper jo på :) Har du et snev av grå stær derimot så dekker folketrygden operasjonen og du betaler kun egenandelen.

 

RLE er det samme inngrepet som en vanlig cataractoperasjon (grå stær) bare med en multifokal linse i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Har tatt samme operasjon, men fikk satt inn en linse for avstandssyn i høyre øye og en for nærsyn i det venstre. Hjernen klarer å koordinere dette slik at jeg ser brukbart både nært og langt unna. Å skyte med kikkert er ingen problem. Jeg brukte bifokale briller og disse er det godt å være kvitt.

Min operasjon kostet kr39000.-. Hadde jeg visst det jeg vet i dag, hadde jeg lagt til 10000kr og fått den type linser som nevnt i innlegget over. For det er alltid bedre å se med begge øynene samtidig på alle avstander.

Link to comment
Share on other sites

Det er laseroperasjoner som kan gi dårligere nattsyn. Dette er fordi man bare behandler hornhinna på midten. I dårlig lys kan man da få utvidet pupillen slik at man også bruker en del av hornhinna som ikke er korrigert.

 

Husk at nesten alt av brytning av lyset gjøres i hornhinna, det er bare en liten korreksjon som blir gjordt med den muskel-fokuserbare linsa i øyet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått utført samme operasjon som Jaktlykke, og sikkert av samme legen :)

 

Jaktlykke: Jeg trodde ikke du var gammal nok til å få utført en slik operasjon 8)

 

Dette nærmer seg ett år siden og jeg er veldig fornøyd.

 

Jeg var nok mye mere nærsynt enn Lykke, så mye at jeg fikk dokumentasjon på utgiftene mine og trakk dette fra på selvangivelsen.

 

Føler jeg ser som en "hauk" på avstand, og har samtidig helt greit lesesyn så lenge jeg har lys eller jeg ser på en dataskjerm.

 

Jeg kan siterere jaktlykka ordrett på det hun skriver, med litt forskjell: Jeg ser nok litt haloer på sterke lyskilder som blir rettet direkte mot meg (led xenon spesielt)

Det eneste synsproblemet jeg merker er når avstanden er en armlengde og +noe til, da hender det jeg bruker lesebriller.

 

Jeg skyter aldri med diopter og svært skjelden med åpne sikter, men på slutten av "linsetiden" var nok dette utelukket.

føler at dette er bedre nå etter operasjonen.

Link to comment
Share on other sites

For å prøve å illustrere:

Jeg sitter med en ipad og klarer fint å lese klokka på toppen av skjermen på en armlengde.

 

Flytter jeg den nærmere ser jeg tallene syslskarpt, det blir forskjellen.

 

Lurer du på dette bør du snakke med øyelegen og så kan han justere synet ditt så dårlig som du vil se.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...