Jump to content

XTP kuler ekspanderer ikke i 357 mag.


Pistolmannen

Recommended Posts

Har ladet 158grs Hornady XTP kuler for en kompis som har løyve på 357 til avliving. Har forhørt meg i butikken som solgte kulene at de skulle være meget godt egnet til formålet. Har ladet til ca hastighet 380m\s.

Den ene kula har truffet kraniet på en ku mens kule nr 2 ble hentet ut av nakken ingen av kulene hadde ekspandert. Den fra nakken ser ubrukt ut om man ser bortifra rillenne etter riffling. den som gikk i kraniet er kun litt skjev på tuppen.

XTP= Extreme Terminal Performance. Må si meg meget uenig i det!!!

Er hastigheten for lav, Eller hva?

 

Er ikke sikker på hvordan man legger inn bilder derfor ingen bilder.

Link to comment
Share on other sites

380M/S er ca 1250 f/s i følge Hornady skal HP- XTP ekspandere fint fra 700 f/s, og FP-XTP fra 1250f/S

 

http://www.hornady.com/assets/files/catalog/2009/19-22_bullets_handgun.pdf

 

Har du "feil type" ligger du i nedre grense....

 

 

Edit: Forøvrig har XTP litt rykte på seg for å være litt vanskelige å få til å ekspandere... De er designet for "Deep penetration and Expansion" Noe som på en måte gir dem både dårlig ekspansjon, og penetrasjon på en gang.. Hvis man ser litt kritisk (Omvendt) på det :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Veeeel, det endrer ting litt. I følge bibelen vil den ladningen ikke gi stort mer enn 290m/s i en 4", med en så slapp ladning ville jeg hverken forventet eller etterstrebet noen voldsom ekspansjon. At det ikke ble gjennomskudd tyder på at du ikke akkurat har for mye å gå på her, og som Tretvold er inne på er ikke XTP hurtigekspanderende noe som bare er positivt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...