Jump to content

Svart elghund som løshund ?


ORYX

Recommended Posts

Innleggets emne: Norsk elghund sort ,valpen min

"NES blir ofte en glimrende ettersøkshund som med rett innjaging stiller det skadde hjorteviltet i los. Som løshund på elg har den søk og påhengelighet tilsvarende laikarasene. Dette er stort sett tilstrekkelig for oss som jakter i små terreng. Kansje litt vel hard på elgen, men vi har hatt mange flotte elgloser, også med fall."

 

Hebbe her på forumet har ihvertfall det... :)

 

Min skal gå i band. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skrevet om det i dette innlegget i en tråd om grå eller svart elghund.

 

Tidligere tiders svarthund dugde som løshund på elg, og også på bjørn, det var hunder av denne sorten f.eks. Stor-Hans i Femundsmarka hadde.

 

Dagens miniatyrutgave av rasen er jeg temmelig skeptiske til som løshunder - tror de passer bedre i veska til Paris Hilton! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 7 år gammel hanhund. Det er en stor raggete kar, en av de få fra de "gamle linjene". Den fungerer greit på "åkerelg" og meget bra på dyr som er skadd. Los som en Finsk spets, men litt vel aktiv og pågående. Bra søk i stor fart, men dårlig påhengelighet. "Bøllete" standarbeide gjør den ubrukelig på lettbeint elg.

 

Jeg har brukt mye tid på denne hunden, men ikke mer enn jeg har brukt på laiakene mine. Synes den har vært lettere å få til som løshund på elg enn laikaene jeg har hatt og har. Fordelen fremfor laikaene, når det jaktes elg, er at svarthunden min kun er interessert i hjortevilt, - alt annet er uinteressant.

 

Min svarthund er en av de få som fungerer brukbart som løshund på elg. På generelt grunnlag må jeg si meg enig i Jegermeisterens vurderinger.

 

http://www.rontur-elghunder.com/

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei! :)

 

Men nå har det seg slik at jeg syntes svarthund er en mye finere hund. Kan noen si meg hvorfor svarthund ikke funker som løshund?

Er den alvla inn som bandhund slik at den har det i "genene"? Har ikke tenkt til å bruke den til noe annet en løshundjakt og hvis man trener den KUN mot det så må det vel funke eller? Hvorfor vil ikke dagens NES funke som løshund?

 

 

Mvh.

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Var en dommer som sa til meg at sorthunden ikke var så egnet som løshund for den var for hard, og ville gå i beina på elgen.

Jegermeisteren sin mening om bruksområde og utsene for svart elghund får han stå for selv, jeg mener at avelsrådet har gjort en god jobb med utvikling av rasen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...