Jump to content

lengde på løp med lyddemper i 9,3x62 blaser


skaugutten

Recommended Posts

hei! etter mange år med sauer har jeg nå gått til innkjøp av en blaser 93 proff. måtte bare prøve rettrekker systemet :wink: kalibret er 9,3x62. jeg lurer på om noen med erfaringer kan svare meg på følgende: hvor kort kan jeg kappe løpet med tanke på lyddemper? har hørt alt fra 40-45-50cm...blir litt usikker, vil jo ikke ødelegge løpet heller :smile: på forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Du kan kappe ganske kort med 9,3 uten at det blir noe problem ifht anslagsenergi og slikt om det er det du tenker på. Grensen går nesten heller ved hvor kort du kan kappe uten at demperen tar i stokken (om du har teleskopdemper). Mitt 308-løp er ca 42cm (er vel ca 45cm hele løpet) og der er det ikke mye plass mellom Proff-stokk og Std. Hausken demper.

 

Et annet spørsmål er om du VIL kappe så mye, og i så fall hvorfor? Kappet mitt 9,3-løp på 50cm og lurer noen ganger på hvorfor jeg kappet det i det hele tatt (ikke at 50cm er noe problem akkurat).

Link to comment
Share on other sites

Ta med i betraktningen om du kommer til å jakte utenlands. Mange land har minstekrav på 47cm løp, så dette kan være en fornuftig lengde å stoppe på. Husk også på at dette er ikke legden på løpet som løs del, det er avstanden fra støtbunn til munning med sluttstykket i låst posisjon. Et R93 løp på 47cm har totallengde på ca. 50cm.

Link to comment
Share on other sites

I sommer stod det en artikkel i en Svensk "jakt tidning" om kapping av Blaser 93 i kaliber 9,3x57. Denne ble kappet til 45cm og fikk akkurat plass til demper foran skjeftet. Artikkelen oppsummerte med at kappingen ikke påvirket presisjonen negativt. Det ble også skrevet at andre hadde kappet 9,3x62 til 45cm med samme gode resultat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...