Jump to content

faste sikter eller justerbar sikter .46 1911


KMB

Recommended Posts

Hvis du er som meg, skyter med høyre hånd, men sikter med venstre øyet.

Da blir faste sikter for en merkeliggrunn helt ubrukelige da jeg alltid havner langt oppe til venstre, med greie grupper der.

 

justerbare er veien å gå. Litt dyrere men øker våpenets egenverdi littegranne.

Skyter du på lange hold bør man ikke måtte kompensere siktebilde. 5m, så treffer man alltid. 10-30m blir plutselig vanskelig.

 

i norge brukes ikke våpen til "carry", så ingen poeng til en taktisk-pistol. Heldigvis er alt ment for konkuranse i dette landet :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er som meg, skyter med høyre hånd, men sikter med venstre øyet.

Da blir faste sikter for en merkeliggrunn helt ubrukelige da jeg alltid havner langt oppe til venstre, med greie grupper der.

 

justerbare er veien å gå. Litt dyrere men øker våpenets egenverdi littegranne.

Skyter du på lange hold bør man ikke måtte kompensere siktebilde. 5m, så treffer man alltid. 10-30m blir plutselig vanskelig.

 

i norge brukes ikke våpen til "carry", så ingen poeng til en taktisk-pistol. Heldigvis er alt ment for konkuranse i dette landet :)

 

Jeg er som deg, og vi er nok ganske få med høyredominant "kropp" og venstredominant øye.

Jeg har ingen problemer med å skyte slik med faste sikter, jeg flytter pistolen og ikke hodet for å sikte.

 

Tips til andre som kanskje ikke vet, lag et lite triangel med hendene dine mellom tomlene og pekefingrene (omtrent "stupeformasjon" med hendene), se igjennom hullet med begge øynene, og trekk hendene mot deg. La de gå mot det som føles naturligst/best, så finner du ditt dominante øye.

 

Ikke tenk på at "nå skal det mot høyre" fordi du er høyrehendt, er lett å "lure seg selv".

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg har skrudd 2-3 knepp på siktet siste 4-5 åra. Helst i overgang fra en ammo type til en

annen. Men selv det er finjustering. Det er ikke mye forskjell på 25m med fabruikk ammo iallefall

slik jeg har opplevd det.

 

Vist man driver med mye forskjellig ammo, eller lader selv og skal bruke 2 år på å forske frem

noen ladninger, så er det fleksibelt å ha justebare sikter. Men som en skriver ovenfor, når ladningen er

funnet så kan man like gjerne trimme inn et fast sikte og så er det dette man bruker i mange år.

 

Det er ikke noe nødvendighet å ha justerbare sikter, men det er en fordel vist man kan velge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...